Na początku grudnia, co trzeci Polak miał już za sobą zakupy świąteczne. Na ostatnią chwilę bożonarodzeniowe sprawunki częściej odkładają mężczyźni niż kobiety – to wyniki najnowszego badania zleconego przez CBRE. Z badania wynika, że w tym roku pod choinką znajdziemy głównie kosmetyki, zabawki i książki.
„Polacy wykazują się świąteczną rozwagą kupując prezenty świąteczne. Większość z nas zamiast wychodzenia z domu wybierze zakupy przez internet”.
Połowa Polaków przeznaczy na zakupy świąteczne od 2 do 4 godzin. Co piąty na poszukiwaniu prezentów spędzi od 5 do 8 godzin, a co dziesiąty powyżej 8 godzin.
Centrum handlowe przed świętami odwiedzi co drugi Polak, poszukując zwłaszcza produktów na promocji. Największe galerie odwiedzi średnio ponad 1 mln klientów.
Jak podkreślają autorzy badania, na początku grudnia co trzecia osoba zakupy miała już za sobą, a reszta dopiero ruszy do sklepów.
„Dla prawie połowy Polaków piątkowe obniżki cen w ramach Black Friday, który wypadł w tym roku 29 listopada, nie były wystarczającą motywacją do zakupów prezentów świątecznych. Większość z nas na promocje będzie polowało później”.
63 proc. osób wskazuje, że promocyjna cena wpływa na decyzję o zakupie, a na produkt z promocji dużo częściej decydują się kobiety – 72 proc. w porównaniu do 54 proc. mężczyzn.
86 proc. badanych w tym roku planuje lub kupiło już prezenty świąteczne. Najpopularniejszymi pomysłami na obdarowanie bliskich są kosmetyki, zabawki i książki. Dużym zainteresowaniem cieszą się też perfumy i ubrania.
Większość ankietowanych planuje przeznaczyć na prezent do 100 zł, powyżej 200 zł zdecyduje się co piąty badany, również co piąty wyda mniej niż 50 zł.
Badanie przeprowadzono metodą CAWI 29.11-3.12.2019 r. na panelu Ariadna na ogólnopolskiej próbie losowo-kwotowej 1028 osób powyżej 18. roku życia. Kwoty dobrano według reprezentacji w populacji dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania.