Dla Polaków ekologia ważna, ale najważniejsza cena

Polacy coraz bardziej świadomie podchodzą do zakupów, ale pewne czynniki się nie zmieniają. 16  proc. osób częściej niż kiedyś czyta etykiety, tyle samo szuka ekologicznych środków czystości do domu. Nadal jednak prym wiedzie cena, ważna jest dla 4 na 10. Polaków. Bardziej rozważnymi klientami są kobiety niż mężczyźni oraz konsumenci powyżej 55. roku życia, jak wynika z badania Grupa INCO, właściciela najpopularniejszego w Polsce płynu do mycia naczyń Ludwik. Choć zwracamy uwagę na koszty, nasze wymagania wobec produktów rosną – 33 proc. zwraca większą uwagę na skuteczność, a 29 proc. na wydajność. 

– Faktycznie obserwujemy, że konsumenci stają się coraz bardziej wymagający. Takie podejście napędza rozwój, bo to korzyść dla środowiska i siła napędowa dla świadomych marek. Na własnym przykładzie widzimy, że ekologiczne produkty mogą być w dobrej cenie i jednocześnie być wydajne i skuteczne. Rośnie także znaczenie opakowań produktów przy wyborach konsumentów. Jak wynika z naszego badania, liczą się funkcjonalność i rozmiar, ale w pierwszej trójce znajduje się także ekologiczność, a więc pochodzenie z recyklingu czy możliwość ponownego przetworzenia. Dlatego w Grupa INCO coraz mocniej stawiamy na rozwój linii Ludwik Ekologiczny czy BIOstar Cleaning Products. Spełniają one wysokie standardy ekologiczne i jakościowe, potwierdzone certyfikatami EU Ecolabel lub ECOCERT ECODETERGENT. Widzimy, że cieszą się one dużym zainteresowaniem naszych klientów – mówi Agnieszka Augustyniak, dyrektor marketingu i rozwoju produktowego Grupa INCO, polskiego producenta płynu do mycia naczyń Ludwik. 

Cena liczy się bardziej niż kiedyś

Z badania Grupa INCO wynika, że najważniejszym kryterium wyboru środków czystości do domu jest dobra cena. Wskazuje na nią 45 proc. respondentów. Co ważne, w ostatnich latach znaczenie tego czynnika wzrosło, co potwierdza 4 na 10 Polaków. Niemal tyle samo osób bierze pod uwagę wydajność (44 proc.), a 29 proc. twierdzi, że w ciągu ostatnich lat ta kwestia stała się dla nich jeszcze ważniejsza. Na trzecim miejscu czynników branych pod uwagę w trakcie zakupów znajduje się jakość i renoma, a więc sprawdzona skuteczność, na co wskazuje 37 proc. zapytanych. Według aż jednej trzeciej respondentów ten czynnik ma dla nich większe znaczenie niż jeszcze kilka lat temu. 

Rośnie świadomość na zakupach

Ekologiczne produkty do sprzątania w ostatnich latach częściej wybiera 16 proc. respondentów. Tyle samo chętniej czyta etykiety. Na ekologię i czytanie etykiet częściej stawiają kobiety, wśród których po 19 proc. przyznaje się do takich zmian (wobec odpowiednio 11 proc. i 13 proc. mężczyzn). Wyróżniają się także osoby powyżej 55. roku życia, spośród których co piąta chętniej wybiera produkty ekologiczne, a 22 proc. częściej czyta etykiety. W grupie 20- i 30-latków na takie zmiany wskazuje ok. 13-15 proc. badanych. 

Duże, funkcjonalne i ekologiczne 

Niemal dwie trzecie (64 proc.) konsumentów środki czystości do domu przechowuje w opakowaniach, w jakich je kupiło. Jedynie 7 proc. deklaruje, że zawsze przelewa albo przesypuje je do własnych pojemników. Dlatego dużą rolę odgrywa funkcjonalność opakowania takiego produktu, a więc jego kształt, ergonomia czy uchwyt, na co wskazuje blisko jedna trzecia respondentów. Dla podobnej grupy konsumentów liczy się rozmiar opakowania (27 proc.). Podium zamyka ekologiczność. Fakt, czy opakowanie jest z ekologicznego materiału lub nadaje się do recyklingu, liczy się już dla 17 proc. zapytanych. Największe znaczenie ma dla kobiet, z których jedna piąta bierze to pod uwagę na zakupach, a także osób powyżej 55. roku życia, wśród których aż 22 proc. chętniej wybiera środki czystości w ekologicznych opakowaniach. 


Metodologia badania: Badanie zostało zlecone przez Grupa INCO i przeprowadzone na panelu Ariadna na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1045 osób. Kwoty zostały dobrane wg reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Badanie przeprowadzono w terminie 26-29 stycznia 2024 r. Metoda: CAWI.

Źródło

Skomentuj artykuł: