19-letnie BMW serii 3 to dziś król szos wśród najmłodszych kierowców. Z danych Rankomat.pl wynika, że właśnie ten model najczęściej trafia na polisę OC osób w wieku 18–25 lat. Z kolei starsi, bardziej doświadczeni kierowcy, wybierają auta spokojniejsze – na przykład 16-letniego Opla Astrę. Jest jednak również auto, które kochają obie te grupy, to Volkswagen Golf.
Wybór auta to jednak dopiero początek różnic. Młodzi wolą większe silniki, dynamiczną jazdę i sportowe osiągi. Efekt? Ubezpieczyciele nie mają litości. Za OC 19-latek płaci średnio aż 2 619 zł, podczas gdy 61-latek tylko 578 zł. To różnica przekraczająca 2 tys. zł!
Młodość + BMW = wysokie ryzyko
Towarzystwa ubezpieczeniowe nie ukrywają: młodzi kierowcy to najbardziej ryzykowna grupa na rynku. Brak doświadczenia i niechlubne statystyki wypadków windują składki OC na rekordowy poziom. A wybory motoryzacyjne tylko dolewają oliwy do ognia – dynamiczne auta z lat 2000+ mogą być tanie w zakupie, ale drogie w ubezpieczeniu.
– Najmłodsi często sięgają po samochody z dużą mocą, starsze niż oni sami. Ich stan techniczny i przebieg budzą uzasadnione obawy ubezpieczycieli – komentuje Stefania Stuglik, ekspertka ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w rankomat.pl. – Gdyby wybierali auta o mniejszej mocy i pojemności, mogliby sporo zaoszczędzić. Kolejnym sposobem na niższe OC jest porównywanie cen, to szansa na oszczędności na poziomie nawet kilku tysięcy złotych, a w naszym programie dla młodych mogą zyskać kolejnych 300 zł – dodaje.
Czym jeżdżą młodzi, a czym doświadczeni?
TOP 4 modeli najczęściej wybieranych przez młodych (18–25 lat):
- BMW serii 3
- Volkswagen Golf
- Audi A4
- Opel Astra
Dla porównania, u kierowców w wieku 55–65 lat królują:
- Opel Astra
- Volkswagen Golf
- Volkswagen Passat
- Ford Focus
Nieprzypadkowo wizerunek marki idzie w parze z postrzeganym stylem jazdy. W badaniu z 2023 roku zrealizowanym na zlecenie rankomat.pl, aż 73% respondentów wskazało kierowców BMW jako najbardziej niebezpiecznych na drodze. Na drugim miejscu znalazło się Audi (34%), a podium zamknął Volkswagen (11%). Opel i Ford uplasowały się niemal na samym dole zestawienia (po 3%).
Młodzi = starsze i mocniejsze auta
Statystyczny 19-latek ubezpiecza samochód... w swoim wieku. Średnia wieku auta w grupie 18–25 to 18 lat. Dla porównania – 61-latek ubezpiecza przeciętnie auto 16-letnie.
Także pod maską widać różnice. Średnia pojemność silnika w Polsce to 1,6 l, ale:
- kierowcy w wieku 18–25 lat: 1,8 l
- kierowcy 55–65 lat: 1,7 l
Tych kilka dziesiątych litra może znacząco wpłynąć na wysokość składki OC w najmłodszej grupie kierowców – szczególnie w oczach ubezpieczyciela oceniającego ryzyko.