W 2025 r. Europejczycy będą wydawać więcej na podróże. W czołówce... Polacy

Nowe badania przeprowadzone przez Accor - jedną z największych i najbardziej znanych międzynarodowych grup hotelowych na świecie - pokazują, że Europejczycy planują częstsze podróże i większe wydatki na turystykę w 2025 roku. Jednocześnie rośnie świadomość ekologiczna podróżujących – coraz więcej osób chce podróżować w sposób bardziej zrównoważony.

Według badania przeprowadzonego wśród 8000 podróżnych z siedmiu krajów Europy, ponad połowa respondentów (53%) przewiduje, że w 2025 roku zwiększy swoje wydatki na podróże w porównaniu z rokiem 2024. Tylko 10% planuje zmniejszenie budżetu na turystykę. Najbardziej optymistyczni w tej kwestii są Polacy – aż 65% z nich zamierza wydać więcej, a jedynie 8% planuje ograniczenia. Podobny optymizm wykazują Niemcy (62% więcej, 8% mniej) i Hiszpanie (55% więcej, 12% mniej).

Co więcej, liczba podróży również ma wzrosnąć. Aż 88% Europejczyków planuje co najmniej jedną podróż transatlantycką w 2025 roku, a wzrost zainteresowania obserwuje się zarówno w turystyce międzynarodowej, jak i krajowych podróżach biznesowych.

Ekologia na pierwszym planie

Pomimo entuzjazmu podróżnych badanie uwidacznia także konieczność bardziej zrównoważonego rozwoju turystyki. Aż 73% respondentów wskazuje, że kwestie ochrony klimatu i zrównoważonych wyborów są dla nich ważne, co stanowi wzrost w stosunku do poprzedniego badania (71%). „Bardzo ważne” są te kwestie dla 25% osób (wzrost z 22%). Na czele tego trendu stoją Włosi i Niemcy – aż 81% z nich przykłada wagę do ekologicznych aspektów podróżowania, a zaraz za nimi plasują się Hiszpanie (78%) i Polacy (77%).

Podróżni podejmują konkretne kroki, by zmniejszyć swój negatywny wpływ na środowisko. 36% deklaruje korzystanie z wielorazowych butelek, 35% skraca czas spędzany pod prysznicem, a 32% wybiera lokalne produkty w restauracjach. Co piąty podróżny (20%) zamierza unikać miejsc dotkniętych ekstremalnymi zjawiskami pogodowymi.

Problem hiperturystyki

Rosnąca popularność podróży wiąże się jednak z wyzwaniami, takimi jak hiperturystyka – zjawisko nadmiernego obciążenia popularnych kierunków. Z badania wynika, że 90% respondentów uwzględnia ten problem przy planowaniu swoich podróży. 31% zamierza unikać wyjazdów w szczycie sezonu turystycznego, 27% omijać miejsca dotknięte nadmiernym ruchem turystycznym, a 22% postawi na mniej znane kierunki.

Koszty ekologicznych alternatyw wciąż pozostają barierą. Aż 46% respondentów uważa, że obniżenie cen bardziej zrównoważonych opcji przekonałoby ich do zmiany decyzji. Inne czynniki, które mogłyby wpłynąć na ich wybory, to większa dostępność takich alternatyw (36%), większa przejrzystość w kwestii wpływu oferowanych usług (34%) oraz nagrody za wybieranie zrównoważonych opcji (31%).

Rosnąca popularność „workation”

Coraz większym zainteresowaniem cieszy się także tzw. „workation” – połączenie pracy z wypoczynkiem. Odsetek Europejczyków planujących co najmniej jedną taką podróż za granicę w 2025 roku wzrósł z 19% do 25%. Podobny wzrost obserwuje się w przypadku wyjazdów krajowych, co pokazuje, że podróże służbowe coraz częściej łączone są z relaksem.

Mimo bogatszych planów podróżniczych Europejczycy pozostają świadomi wpływu inflacji na swoje budżety. Aż 88% respondentów deklaruje, że podejmuje działania mające na celu ograniczenie wydatków. Należą do nich unikanie podróży w szczycie sezonu (30%), wybór tańszych form zakwaterowania (23%) oraz mniej kosztownych kierunków (22%). Niektórzy oszczędzają również podczas podróży, np. ograniczając bagaż (13%), spożycie alkoholu (9%) czy rezygnując z przystawek i deserów w restauracjach (7%).

Choć liczba podróży wewnątrz Europy spadła o 6 punktów procentowych (z 86% do 80%), zainteresowanie innymi regionami świata rośnie. Największy wzrost odnotowano w przypadku Azji (22% z 16%), Ameryki Północnej i Środkowej (20% z 16%) oraz Afryki (13% z 10%). Popularność zyskują także Ameryka Południowa (12% z 8%) oraz Australia i Nowa Zelandia (8% z 5%).

Źródło

Skomentuj artykuł: