Co najmniej tuzin dużych marek wstrzymało wydatki na reklamę w X, dawniej Twitterze. Czas exodusu reklamodawców rozpoczął się w zeszłym tygodniu w związku z obawami o antysemityzm i mowę nienawiści na platformie mediów społecznościowych Elona Muska.
W zeszły piątek wiele głównych marek medialnych, w tym Disney, Paramount, Comcast, Lionsgate, NBCUniversal i Warner Bros wstrzymało wydatki na reklamę na platformie Elona Muska. Discovery, spółka macierzysta CNN, poszła w ich ślady, chociaż nie określiła powodów wstrzymania reklam na X. Apple podobno wycofał również swoje wydatki na reklamę na X od zeszłego tygodnia, zgodnie z doniesieniami z wielu serwisów informacyjnych.
W ostatnich dniach, kilkanaście nowych marek wstrzymało wydatki na reklamę X, dołączając do wcześniejszych dużych reklamodawców. Są to m. in.: Fox Sports, Ubisoft, Axios, TechCrunch i Paris Hilton 11:11 Media.
Trwające wycofywanie się reklamodawców oznacza pogłębiający się kryzys dla X, który już wcześniej walczył o przyciągnięcie marek z powrotem na platformę po przejęciu jej przez Muska w zeszłym roku. Dzieje się tak, ponieważ coraz większa liczba użytkowników X przenosi się również na alternatywne platformy. Tymczasem Biały Dom dołączył w tym tygodniu do Threads, dając impuls konkurentowi X.
Ostatnia rewolta rozpoczęła się w zeszłym tygodniu, kiedy IBM ogłosił, że zawiesił reklamę na X po tym, jak raport postępowego organu nadzorującego media Media Matters wykazał, że jego reklama była wyświetlana obok pronazistowskich treści na platformie. Decyzja IBM zapadła również po tym, jak Musk publicznie poparł antysemicką teorię spiskową w poście na X na początku tygodnia.
Niektórzy reklamodawcy pozostali na X pomimo obaw związanych z mową nienawiści. National Football League – jeden z największych partnerów reklamowych platformy – poinformował CNN we wtorek, że wielokrotnie wyrażał obawy dotyczące mowy nienawiści bezpośrednio kierownictwu X, chociaż nie wycofał swoich wydatków z platformy.