Czy pokolenie Z jest nieprzygotowane na rynek pracy? Zdaniem części ekspertów pokolenie Z nie jest pokoleniem leniwym, ale jest pokoleniem roszczeniowym.
„Pokolenie Z” to określenie stosowane dla ludzi urodzonych między 1997 a 2012 rokiem. Wśród wiodących cech pokolenia Z wymienia się dużą pewność siebie, zarówno w wykorzystywaniu nowych technologii, jak i posiadaniu niektórych cech cenionych przez pracodawców. W Polsce pokolenie Z stanowi około 20% populacji.
Filmiki osób z pokolenia Z czy Milenialsów narzekających na tradycyjną pracę od 9 do 17 rozprzestrzeniają się na portalach społecznościowych jak pożar i wywołują debatę na temat etyki pracy młodszych pokoleń. Według jednego z ostatnich badań niektórzy pracodawcy unikają zatrudniania osób z pokolenia Z, a aż 58% z nich uważa, że pracownicy ci są nieprzygotowani do funkcjonowania na rynku pracy.
Niektórzy eksperci twierdzą, że pokolenie Z nie jest wbrew pozorom leniwe, a jedynie głośno narzeka na korporacyjną strukturę pracy. Oznacza to po prostu, że ma ono radykalnie inne priorytety niż poprzednie pokolenia.
Ponieważ wielu przedstawicieli pokolenia Z nie ma kredytu hipotecznego ani rodziny na utrzymaniu, ma większą swobodę finansową, aby dokonywać różnych wyborów życiowych.
Pokolenie Z chce również, aby ich praca była dostosowana do ich stylu życia, a nie na odwrót. Prowadzi to do tego, że młodsze pokolenie jest bardziej skłonne do pracy w gospodarce opartej na zleceniach lub częstej zmiany pracy, niż do pozostania w środowisku pracy, którego nie lubią. Jest to bardzo niepokojące dla pracodawców.
Niektóre badania pokazują, że pokolenie Z rzadziej ubiega się o awans, ponieważ nie chce pracować w nadgodzinach i ma dodatkowe obowiązki, które mogą wpłynąć na ich styl życia. Te różne motywacje są zasadniczo źle rozumiane przez niektórych starszych pracodawców. Zdaniem części analityków rynku pracy to media społecznościowe przyczyniły się do powstania nieporozumień i konfliktów pokoleniowych.
Ankieta przeprowadzona w grudniu 2023 r. wśród 800 pracodawców i menedżerów ds. rekrutacji w USA z Intelligent.com wykazała, że ponad połowa pracodawców uważa, że pokolenie Z jest nieprzygotowane do pracy i wykazuje nieprofesjonalne zachowanie podczas rozmów kwalifikacyjnych.
Główną krytyką ze strony pracodawców dotyczącą zachowania pokolenia Z podczas rozmów kwalifikacyjnych było to, że nie utrzymywali kontaktu wzrokowego. Połowa ankietowanych stwierdziła również, że prosi ono o nieuzasadnione odszkodowanie, a 47% stwierdziło, że ubiera się nieodpowiednio. Jeden na pięciu pracodawców stwierdził nawet, że podczas rozmowy kwalifikacyjnej kandydaci pojawili się z rodzicem.