Przez rok ubyło w Polsce blisko 2000 listonoszy

Liczba listonoszy spadła w Poczcie Polskiej o blisko 2 tys. wobec ubiegłego roku - wynika z danych przekazanych przez spółkę. 

16 lutego obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Listonosza i Doręczyciela Przesyłek.

Zgodnie z danymi przekazanymi PAP przez Pocztę Polską, największego operatora pocztowego na rynku krajowym, spółka zatrudnia obecnie ok. 62 tys. pracowników - w tym ponad 19,6 tys. listonoszy; ich liczba spadła o ok. 1,9 tys. wobec ubiegłego roku. Nieco ponad 67 proc. zatrudnionych stanowią mężczyźni, a niemal 56 proc. to listonosze miejscy.

"Średni wiek naszych listonoszy to prawie 47 lat, zaś średni staż pracy wynosi nieco ponad 16 lat" 

- poinformowała firma.

Masowe zwolnienia w Poczcie Polskiej

7 stycznia br. zarząd Poczty Polskiej podjął uchwałę w sprawie zamiaru przeprowadzenia Programu Dobrowolnych Odejść (PDO). W ramach programu Poczta zamierza zwolnić ok. 9,3 tys. osób.

Zakładowa "Solidarność" ogłosiła, że od środy związkowcy pozostają "w miejscu prowadzenia rozmów" i będą "działać w trybie ciągłym, aby wymusić na zarządzie rzeczywiste negocjacje i poszanowanie ich praw". Przedstawiciele Poczty Polskiej poinformowali, że zapowiedzi "czynnego protestu" ze strony części związkowców są próbą wywierania nacisku na zarząd. 

Zarząd Poczty Polskiej zaprosił na poniedziałek wszystkie związki zawodowe zaangażowane w negocjacje dot. nowego Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy (ZUZP).

Poczta Polska i długo nic

Jeśli chodzi o skalę zatrudnienia, Poczta Polska jest zdecydowanie największą spółką na polskim rynku przesyłek.

Firma kurierska DPD - jak podała - zatrudnia obecnie w Polsce 4,5 tys. pracowników, współpracując z blisko 10 tys. kurierów. 

Ponad 1040 pracowników zatrudnia w Polsce DHL Express; ich średni staż pracy wynosi 7 lat i 7 miesięcy. 

InPost - według informacji zamieszczonych na stronie internetowej - zatrudnia obecnie ponad 5 tys. osób.

Z najnowszych dostępnych danych Urzędu Komunikacji Elektronicznej wynika, że w 2023 r. najczęściej realizowaną usługą pocztową były przesyłki kurierskie - ich liczba przekroczyła 1 mld, a wartość polskiego rynku usług pocztowych sięgała 16,51 mld zł.

Źródło