Rynek ubezpieczeniowy jest gotowy do niesienia szybkiej pomocy

Zakłady ubezpieczeń maksymalnie uprościły procedury likwidacji szkód tak, że jest ona możliwa nawet w ciągu jednego dnia. Firmy uruchomiły specjalne infolinie, wysyłają likwidatorów na tereny objęte podtopieniami. Jak najszybsza pomoc poszkodowanym jest priorytetem.

Zakłady ubezpieczeń zwiększyły siły dla południa Polski już od piątku. Monitorują sytuację i kontaktują się ze swoimi klientami. 

- Do klientów na terenach objętych alertami są wysyłane sms-y z ostrzeżeniami i prośbą o kontakt, gdyby potrzebna była pomoc. To już praktyka wszystkich zakładów w Polsce przy tego typu masowych szkodach. Zakłady też maksymalnie upraszczają procedury tak, że wypłata jest możliwa w ciągu nawet jednego dnia. Oczywiście – sytuacja nadal jest dynamiczna i wiele jeszcze może się wydarzyć. Na razie wszyscy pochłonięci są ratowaniem siebie i dobytku przed żywiołem. To jest najważniejsze. Polska Izba Ubezpieczeń przypomina również, jak się w sytuacji zagrożenia zachować, jakie kroki podjąć. Uczulamy, by reagować na polecenia służb. W szacowaniu strat i likwidacji szkód pomożemy szybko, gdy minie bezpośrednie zagrożenie życia i zdrowia 

– mówi Jan Grzegorz Prądzyński, prezes zarządu Polskiej Izby Ubezpieczeń.

Jak postępować w razie zagrożenia powodziowego?

Gdy pojawi się komunikat o wysokim stanie wód i zagrożeniu powodziowym:

  • Zgromadź żywność o długoterminowej ważności spożycia, nadającej się do jedzenia bez gotowania. Przygotuj zapas wody.
  • Zaopatrz się w podstawowe leki i środki higieniczne oraz opatrunkowe.
  • Przygotuj ciepłą odzież, latarki i koce. Zadbaj o żywotność baterii w telefonie.
  • Zatankuj samochód.
  • Zabezpiecz mienie.
  • Przenieś wartościowe rzeczy i dokumenty na najwyższą kondygnację.
  • W gospodarstwie zabezpiecz zbiorniki ze środkami chemicznymi, np. pestycydami, środkami owadobójczymi, farbami, lakierami, rozpuszczalnikami. 
  • Upewnij się, że wszyscy członkowie rodziny wiedzą, co robić w razie powodzi.

W trakcie powodzi

  • Miej przygotowaną apteczkę, zawierającą używane przez ciebie leki, ciepłe ubranie, śpiwory, koce oraz niezbędny zapas jedzenia i wody pitnej. Pamiętaj o kosztownościach i najważniejszych dokumentach.
  • Wyłącz instalację elektryczną i gazową, zakręć zawory instalacji wodnej.
  • Nie używaj wody ze studni!
  • Jeśli w trakcie powodzi prowadzący akcję ratunkową zadecydują o ewakuacji, zastosuj się do ich poleceń.
  • Gdy dojeżdżasz do zalanej drogi, natychmiast zawróć.

Po powodzi

  • Możesz wrócić do domu, gdy tylko lokalne służby na to pozwolą. Pamiętaj, najlepiej jak najdłużej bądź poza zasięgiem wód powodziowych.
  • Po powrocie do domu, sprawdź instalację gazową, elektryczną i wodną z pomocą fachowców!
  • Zgłoś szkodę ubezpieczycielowi.
  • Zdezynfekuj i osusz zalane pomieszczenia.
  • Wyrzuć całą żywność, która miała kontakt z wodami powodziowymi.
  • Pij tylko butelkowaną wodę, dopóki lokalne władze nie ogłoszą, że sieć wodociągowa jest bezpieczna.

Jak zgłosić szkodę ubezpieczycielowi?

Przypominamy ogólne zasady postępowania, gdy nasze mienie uległo zniszczeniu w wyniku ekstremalnych zjawisk pogodowych, w jaki sposób zgłosić szkodę do ubezpieczyciela:

  • Zabezpiecz mienie przed dalszym zniszczeniem.
  • Jeśli do zabezpieczenia mienia musisz szybko wykonać naprawę – zrób to. Ubezpieczyciel zwróci koszty niezbędnych prac. Pamiętaj o zachowaniu rachunków za naprawy.
  • O ile to możliwe, fotografuj uszkodzenia. Wystarczą zdjęcia telefonem komórkowym.
  • Możesz sprzątać dom i teren wokół domu, ale pozostaw zniszczone przedmioty w jednym miejscu, do czasu przybycia rzeczoznawcy ubezpieczyciela. Jednak nie dokonuj remontów bez konsultacji z ubezpieczycielem.
  • Niezwłocznie zgłoś szkodę ubezpieczycielowi – przez jego stronę www albo telefonicznie – numer znajdziesz na polisie, u swojego agenta lub na stronie ubezpieczyciela. Przed rozmową przygotuj numer polisy i konta bankowego.
  • Poinformuj ubezpieczyciela o tym, co się dokładnie stało i o tym, czy zrobiłeś/-aś zdjęcia.
  • Po zgłoszeniu szkody twój ubezpieczyciel przekaże ci dokładnie informacje o dalszym postępowaniu.
     

Skomentuj artykuł: