Wzrost niewypłacalności firm na świecie

Globalna liczba niewypłacalności przedsiębiorstw wzrośnie o 6 proc. w 2025 r. i 3 proc. w 2026 r. - szacują analitycy Allianz Trade. Jako powody wskazali stosunkowo wysokie stopy procentowe i zbliżającą się wojnę handlową. Zauważyli, że w 2024 roku liczba niewypłacalności wzrosła o 10 proc.

Autorzy informacji wyjaśnili, że za prognozowanym wzrostem liczby niewypłacalności stoją trzy czynniki - ryzyko opóźnień w łagodzeniu wysokich stóp procentowych, przedłużająca się niepewność otoczenia gospodarczego i zbyt łagodne odbicie popytu. 

"Stosunkowo wysokie stopy procentowe i zbliżająca się wojna handlowa mogą spowodować, że w ciągu najbliższych dwóch lat liczba niewypłacalności przedsiębiorstw na świecie jeszcze wzrośnie" 

- podkreślili.

Według Allianz Trade globalna liczba niewypłacalności wzrosła w ubiegłym roku o 10 proc. (w porównaniu 7 proc. wzrostem w 2023 r.), kończąc go na poziomie o 12 proc. powyżej średniej z lat 2016-2019. Zgodnie z przedstawionymi danymi, liczba niewypłacalności przedsiębiorstw wzrosła w 80 proc. krajów, przy czym większość z nich odnotowała dwucyfrowy wzrost.

"Chociaż zarówno Ameryka Północna, jak i Azja znacząco przyczyniły się do przyspieszenia globalnego wzrostu niewypłacalności, to Europa Zachodnia pomimo wolniejszego tempa wzrostu (liczby niewypłacalności) pozostaje kluczowym regionem przyczyniającym się do ich liczby" - podkreślił, cytowany w informacji Maxime Lemerle z Allianz Trade.

"To w tym regionie (Europy Zachodniej) dwie trzecie sektorów odnotowało wzrost liczby upadłości w 2024 r., w szczególności transport, budownictwo i usługi B2B, co doprowadziło do tego, że prawie połowa zachodnioeuropejskich sektorów przekroczyła poziomy sprzed pandemii, zwłaszcza w najbardziej zaawansowanych gospodarkach" 

- dodał.

Zauważył, że w ubiegłym roku zbankrutowały na całym świecie 474 duże firmy. "Firmy powinny uważnie monitorować ryzyko wystąpienia efektu domina, także wśród swoich dostawców i podwykonawców (a nie tylko odbiorców)" - podsumował.