Miliarder Sebastian Kulczyk sprzedał udziały w Autostradzie Wielkopolskiej do której należą m.in. koncesyjne odcinki A2 – pisze „Rzeczpospolita”. Potwierdzają to inne media. Wartość transakcji miała wynieść około 3 mld zł.
- Francuski fundusz inwestycji infrastrukturalnych Meridiam według nieoficjalnych informacji “Rzeczpospolitej” przejął udziały Sebastiana Kulczyka w dwóch spółkach zarządzających koncesyjnymi odcinkami autostrady A2 z Konina do Nowego Tomyśla oraz z Nowego Tomyśla do Świecka. Wartość transakcji ma wynosić 3 mld zł - pisze Mikołaj Kobryński portalu Renek Infrastruktury. W “Rzeczpospolitej” możemy przeczytać, że decyzja o sprzedaży autostradowej grupy należącej do rodziny Kulczyków od ponad 30 lat zapadła jeszcze przed wybuchem wojny na Ukrainie. Nabywcą jest francuski fundusz inwestycyjny Meridiam, który posiada już udziały w autostradach w Niemczech, na Słowacji i we Francji. Szacowana wartość transakcji wyniosła 3 mld zł - pisze dziennik. - Przedmiotem transakcji była sprzedaż firmy KI One, do której należy 23,8 proc. udziałów w spółce Autostrada Wielkopolska (AWSA) oraz 40 proc. udziałów w spółce Autostrada Wielkopolska II (AWSA II.). Sprzedana została także Autostrada Eksploatacja (AESA), odpowiedzialna za utrzymanie koncesyjnych odcinków A2, a także budowlana spółka A2 Route – informuje gazeta.
Spełnione obietnice PiS
- Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” w lipcu, Meridiam zgłosił do Komisji Europejskiej notę o zamiarze koncentracji poprzez osiągnięcie 100% udziałów w dwóch spółkach zarządzających koncesyjnymi odcinkami autostrady A2 – Autostrada Wielkopolska (tzw. AWSA, zarządzająca odcinkiem Konin – Nowy Tomyśl) oraz Autostrada Wielkopolska II (tzw. AWSA II, odpowiedzialna za odcinek z Nowego Tomyśla do Świecka). Francuski fundusz inwestycji infrastrukturalnych deklarował także chęć przejęcia spółek Autostrada Eksploatacja (realizująca prace związane z bieżącym utrzymaniem) oraz A2 Route (odpowiedzialna za projekty inwestycyjne, 50% udziałów w spółce posiada STRABAG). Warto dodać, że już w ubiegłym roku przedstawiciele Kulczyk Investments deklarowali dążenie do rezygnacji z biznesu autostradowego - dodajeKobryński. Autor przypomina, że realizacja transakcji zbiegła się w czasie ze zniesieniem opłat na wszystkich autostradach państwowych z dniem 1 lipca, a od 4 września także na koncesyjnym odcinku autostrady A1 między Gdańskiem a Toruniem (tzw. Amber One). - Prezes PiS Jarosław Kaczyński podczas konwencji programowej Prawa i Sprawiedliwości zapowiadał zniesienie opłat za przejazd docelowo na wszystkich autostradach. W przypadku odcinka autostrady A2 między Nowym Tomyślem a Świeckiem raczej nie powinno to być problematyczne, ponieważ analogicznie jak w przypadku Amber One koncesjonariusz zwraca wpływy z ustalonych przez państwo opłat Krajowemu Funduszowi Drogowemu, z którego wypłacana jest tzw. opłata za dostępność - zauważa Mikołaj Kobryński. - Natomiast w przypadku odcinka z Konina do Nowego Tomyśla to koncesjonariusz ustala opłaty na własne ryzyko. Koncesja na autostradę wygasa dopiero w 2037 roku, dlatego w tym przypadku likwidacja opłat może być problematyczna - dodaje.
Autostrada A1 od września też bezpłatna
Premier Mateusz Morawiecki poinformował, że Autostrada A1 od września jest bezpłatna. - Zgodnie z naszymi zapowiedziami od teraz, od początku września, autostrada A1 jest bezpłatna – poinformował premier Mateusz Morawiecki w mediach społecznościowych. Szef rządu informacje przekazał w opublikowanym w niedzielę na Twitterze nagraniu. – Dotrzymaliśmy słowa i zgodnie z naszymi zapowiedziami od teraz, od początku września, autostrada A1 jest bezpłatna. Szerokiej drogi! – mówił szef rządu. Dotąd autostrada prywatna A1 Gdańsk-Toruń była zwolniona z opłat w okresie wakacyjnym. Kierowcy mogli podróżować nią bezpłatnie w każdy weekend – od piątku od 12:00 do poniedziałku do 12:00.
Przypomnijmy, że od 1 lipca 2023 r. nie trzeba płacić za przejazd na autostradzie A2 Konin - Stryków oraz A4 Wrocław - Sośnica za przejazd pojazdem o masie do 3,5 tony.