Ekonomiści pozytywnie ocenili opublikowane dzisiaj przez GUS dane dotyczące sprzedaży detalicznej. Ich zdaniem, pokazuje to odbicie konsumpcji, która w przyszłym roku powinna napędzić wzrost gospodarczy.
Główny Urząd Statystyczny (GUS) poinformował w środę, że sprzedaż detaliczna w cenach stałych w październiku 2023 r. wzrosła o 2,8 proc. w ujęciu rocznym, a w ujęciu miesięcznym wzrosła o 3,2 proc. Sprzedaż detaliczna w cenach bieżących wzrosła w ubiegłym miesiącu o 4,8 proc. rdr. Produkcja budowlano-montażowa w październiku 2023 r. wzrosła o 9,8 proc. rdr, a w porównaniu z poprzednim miesiącem wzrosła o 2,5 proc.
PIE: Konsumpcja odbija
Analityk PIE zauważył, że wynik sprzedaży detalicznej to pierwszy wzrost od dziewięciu miesięcy. Dodał, że komentarz GUS wskazuje na poprawę sprzedaży: paliw (+16,7 proc.), motoryzacji (+12,3 proc.) oraz farmaceutyki (+2,3 proc.). Spadki wciąż występują w handlu prasą i książkami (-11,0 proc.), meblami i sprzętu RTV i AGD (-10,9 proc.) oraz tekstyliach (-1,9 proc.) - zauważył.
Ekspert ocenił, iż spadek inflacji przy "solidnym wzroście wynagrodzeń" wspiera odbicie konsumpcji.
- Pozytywne nastroje widać także w badaniach koniunktury – w październiku wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej zbliżył się do poziomu sprzed lutego 2022. Rosnąca zamożność przyczyni się do poprawy w przyszłym roku – analitycy ankietowani przez Focus Economics wskazują na wzrost rzędu 3,3 proc. – stwierdził Sergiej Druchyn.
Ekonomista dodał, że wyniki budownictwa "napędza głównie budowa obiektów inżynierii lądowej ze wzrostem o 17,6 proc.". Liczba specjalistycznych robót budowlanych wzrosła o 7,1 proc. rdr i "ponownie rośnie rynek mieszkaniowy" – dynamika budowy budynków była o 1,1 proc. wyższa niż rok temu – wskazał. Zdaniem Druchyna, zmiany w cyklu na rynku mieszkaniowym wspomogą poprawę konsumpcji – wraz z większym popytem na mieszkania "wzrośnie też sprzedaż mebli i sprzętu RTV/AGD".
ING: Konsumpcja napędzi wzrost
"Od początku roku systematycznie poprawiają się nastroje konsumentów, w tym gotowość do dokonywania poważniejszych zakupów. Oczekujemy, że czwartym kwartale tego roku przyniesie wzrost konsumpcji gospodarstw domowych w ujęciu rocznym, a dalsze jej odbicie będzie kontynuowane w 2024 r." - wskazano w komentarzu ING Banku Śląskiego.
Ich zdaniem w przyszłym roku wzrost gospodarczy może sięgnąć 3 proc., napędzany głównie wzrostem spożycia prywatnego i publicznego.
"Konsumpcja prywatna będzie wspierana przez wzrost realnych dochodów do dyspozycji z uwagi na niższą inflację, a spożycie publiczne wysokimi waloryzacjami świadczeń socjalnych (...) oraz planowanymi podwyżkami płac w administracji"
- dodano.
Po publikacji danych GUS, ekonomiści ING Banku Śląskiego zwracają uwagę, że był to pierwszy wzrost sprzedaży towarów w ujęciu realnym od stycznia, a dane odsezonowane wskazują na piąty miesiąc z rzędu wzrostu sprzedaży w ujęciu miesiąc do miesiąca.
Ekonomiści dodali, że w strukturze sprzedaży najwyższe dwucyfrowe wzrosty odnotowano w przypadku sprzedaży paliw (16,7 proc. r/r) oraz samochodów (12,3 proc. r/r).
"Sprzedaż innych niż auta dóbr trwałego użytku nadal słaba. Dwucyfrowy spadek w kategorii +meble, RTV, AGD+ (-10,9 proc. r/r) oraz w kategorii obejmującej prasę, książki i pozostałą sprzedaż w niewyspecjalizowanych sklepach (-11,1 proc. r/r)" - wskazano.
PKO BP: Ożywienie silniejsze od prognoz
"W październiku, pierwszy raz od grudnia 2022 r., sprzedaż detaliczna wzrosła r/r w ujęciu realnym. Ożywienie w handlu było silniejsze od prognoz" - wskazali ekonomiści z departamentu analiz ekonomicznych PKO Banku Polskiego.
Jak dodali, od maja sprzedaż nadrabia straty wywołane najpierw przez pandemię, potem przez "szok inflacyjny". Według ich szacunków, do poziomu spójnego z przedpandemicznym trendem brakuje jej jeszcze ok. 8-10 proc.
Zdaniem PKO BP w październiku nie bez znaczenia były także promocje paliwowe. Wskazali, że sprzedaż paliw wzrosła (realnie) o 9,1 proc. m/m i 16,7 proc. r/r. Ponadto, po ciepłym wrześniu, konsumenci powrócili do zakupów odzieżowych. Sprzedaż w tej kategorii wzrosła o 14,5 proc. m/m, chociaż wciąż była o blisko 2 proc. niższa niż rok wcześniej. Jak dodano, hamują spadki sprzedaży mebli i sprzętu RTV/AGD; drugi miesiąc z rzędu rośnie sprzedaż farmaceutyków i kosmetyków. Najsilniej w październiku spadała sprzedaż prasy i książek (-11 proc. r/r).
"Struktura danych o sprzedaży pokazuje stopniową odbudowę popytu na dobra niepodstawowe, co zapowiada trwałe ożywienie popytu konsumpcyjnego. Wiatrem w żagle sprzedaży detalicznej jest i będzie dalszy wzrost dochodów realnych (oczekujemy utrzymania nominalnego wzrostu płac na poziomie ok. 10 proc. r/r przy dalszym spadku inflacji, w 2024 przeciętnie do ok. 4 proc.), połączony z poprawą nastrojów konsumentów" - przekazali ekonomiści.
Jak zauważyli w przypadku budownictwa produkcja w październiku wzrosła o 9,8 proc. r/r.
"Łącznie dane z przemysłu, handlu i budownictwa za pierwszy miesiąc IV kwartału 2023 utwierdzają nas w przekonaniu, że gospodarka weszła na ścieżkę ożywienia, a w IV kwartale 2023 wzrost gospodarczy przyspieszy do ok. 2 proc. r/r" - przekazali ekonomiści PKO BP.