Import ropy naftowej ESPO Blend z Rosji osiągnął szczyt w kwietniu z powodu zmniejszonego popytu ze strony chińskich rafinerii. Chociaż Indie są głównym nabywcą rosyjskiej ropy naftowej, mieszanka ESPO Blend jest zazwyczaj mniej preferowana ze względu na wyższe koszty.
Dane dotyczące załadunku sugerują, że Indie będą nadal importować ropę ESPO Blend, chociaż powrót Chin na rynek może mieć wpływ na sytuację.
W kwietniu, pomimo słabszego popytu ze strony chińskich firm, import indyjskiej ropy naftowej ESPO Blend z Rosji osiągnął najwyższy poziom od sierpnia 2024 r.
ESPO Blend to główny rosyjski gatunek lekkiej ropy naftowej, stanowiący znaczący element eksportu energii tego kraju.
Ta konkretna mieszanka jest załadowywana na tankowce w porcie Kozmino, strategicznie położonym, aby ułatwić efektywny transport na kluczowe rynki azjatyckie.
Warto zauważyć, że ropa ESPO Blend stała się bardzo poszukiwanym surowcem, szczególnie wśród chińskich niezależnych rafinerii, często nazywanych „czajnikami”, ze względu na swoje specyficzne właściwości i niezawodne dostawy z systemu rurociągów Wschodnia Syberia – Ocean Spokojny (ESPO), który zaopatruje terminal w Kozmino.
W związku z sankcjami nałożonymi na rosyjskie podmioty i planowanymi pracami konserwacyjnymi, chińskie państwowe rafinerie ograniczyły zakupy ropy naftowej ESPO Blend w marcu i kwietniu.
To zwiększyło podaż dostępną dla Indii, drugiego co do wielkości konsumenta rosyjskiej ropy naftowej.
Jakość ropy ESPO, charakteryzująca się niską zawartością siarki i umiarkowaną gęstością API, czyni ją atrakcyjnym surowcem dla rafinerii dążących do produkcji szerokiej gamy wysokowartościowych produktów naftowych.
Indyjskie porty otrzymują coraz większe dostawy rosyjskiej ropy naftowej ESPO Blend, które w tym miesiącu osiągnęły około 400 000 ton metrycznych (około 100 000 baryłek dziennie).
To znaczący wzrost w porównaniu z marcem.
Indie są największym odbiorcą rosyjskiej ropy naftowej transportowanej drogą morską, ale zazwyczaj kupują ograniczone ilości mieszanki ESPO. Wynika to z faktu, że złożona logistyka i wyższe koszty tego gatunku ropy w porównaniu z rosyjską ropą Urals sprawiają, że jest on zazwyczaj mniej atrakcyjną opcją dla indyjskich rafinerii.
Analitycy rynku sugerują, że import indyjskiej mieszanki ESPO może wzrosnąć w przyszłym miesiącu ze względu na większą dostępność i utrzymujący się słaby popyt na ropę naftową w Chinach.