Wkraczamy w przedświąteczny okres, w którym branża spożywcza wysuwa się na pierwszy plan wyborów konsumenckich. To najlepszy czas wzrostu sprzedaży i możliwości do działań wizerunkowych. Wymaga jednak odpowiedniego zaplanowania działań na nowy rok. Pierwszym krokiem do sukcesu jest przygotowanie właściwej strategii marketingowej produktu, która pozwoli zaistnieć wizerunkowo i zwiększyć zysk.
Sektor spożywczy rozwija się stabilnie nieprzerwanie od kilku lat, notując systematyczne wzrosty sprzedaży detalicznej. Nie zmieniła tego sytuacja związana z pandemią. Segment spożywczy utrzymał swoją pozycję jako jedyny z całego sektora handlowego. Prognozy sprzedażowe na lata 2022-2025 są również optymistyczne: sprzedaż będzie się zwiększać średnio o 2,5% rocznie. Konsumenci branży spożywczej są najbardziej wdzięczną grupą docelową pod kątem częstotliwości zakupowej. Badanie przeprowadzone na zlecenie CBRE pokazało, że aż 37% populacji robi zakupy żywieniowe codziennie. Te korzystne okoliczności należy wykorzystać. Podstawa to spójna, oparta na celach i założeniach marki strategia marketingowa produktu oraz odpowiedź na kilka ważnych pytań:
- Czy sprawdziłeś, kto prowadzi ciekawy marketing i inspirujące kampanie w Twojej branży?
- Czy wyciągnąłeś wnioski z obecnych działań marketingowych?
- Jakie zmiany wprowadziłbyś w tym obszarze w nowym roku?
- Czego jeszcze nie robisz, a wiesz, że powinieneś?
- Jaki jest najważniejszy problem? Dlaczego akurat ten?
- Jeśli mógłbyś od razu poprawić jedną rzecz w marketingu swoje firmy, to co by to było?
- Czy myślałeś o tym, aby skorzystać z pomocy specjalistów w zakresie budowania strategii marketingowej produktu?
Kim jest odbiorca produktu i co może go przekonać do zakupu?
Bez jasno określonej grupy docelowej i profilu naszego końcowego klienta nie stworzymy przynoszącej zyski strategii marketingowej produktu. To profil zakupowy odbiorcy jest kluczem do podejmowanych przez markę działań. Zacznijmy od odpowiedzi na podstawowe pytania. Do jakiej grupy wiekowej chcemy dotrzeć? Jakie potrzeby ma nasz potencjalny klient? Jakie ma oczekiwania wobec produktu? W jakiej sytuacji życiowej i ekonomicznej się znajduje? Z jakimi problemami możemy pomóc mu się zmierzyć?
Precyzyjne określenie profilu zakupowego klienta nie jest łatwym i oczywistym zadaniem. Warto skorzystać przy tym procesie z wiedzy i doświadczenia profesjonalistów. Podstawa to umiejętne wykorzystanie badań marketingowych i konsumenckich, które pomogą dopasować oczekiwania klientów do możliwości marki i sytuacji rynkowej. Jako agencja spotykamy się na co dzień z firmami z branży spożywczej, które nieprecyzyjnie lub niekonsekwentnie realizowały proces określania grupy docelowej. W konsekwencji straciły cenny czas stabilizacji i zwiększania swoich zysków. Chciały trafić do wszystkich, czyli obrały zupełnie nieskuteczną drogę. Najlepsze wyniki sprzedażowe osiągniemy docierając do niszy, trafiając w konkretne potrzeby i preferencje konsumentów – podkreśla Bartosz Zieliński, Dyrektor Zarządzający w agencji Commplace.
Musimy pamiętać, że zupełnie inną strategię obierzemy kierując produkt do młodzieży, a inną do osób starszych, nawet jeśli obie te grupy docelowe go używają. Przykładem może być szeroka grupa słodyczy. Jedzą je wszyscy. Odpowiednie skoncentrowanie przekazu do grupy młodych konsumentów, pozwoliło jednak niektórym markom zdecydowanie się wybić. Podjęły działania skierowane typowo do młodzieży, poparte odpowiednimi komunikatami, szatą graficzną i identyfikacją wizualną. Miały pomysł, który zrealizowały intensyfikując swoje działania marketingowe w internecie i social mediach. To wystarczyło, aby zwiększyć i ustabilizować zyski.
Co wyróżnia produkt na tle rosnącej konkurencji?
Analiza konkurentów - to kolejny krok, bez którego żadna strategia marketingowa produktu w branży spożywczej nie będzie kompletna i skuteczna. Co więcej, nie wystarczy dokonać analizy raz, przy wprowadzaniu produktu. Trzeba prowadzić ją cyklicznie i bardzo regularnie. Ogromna konkurencyjność w przypadku branży spożywczej powinna być traktowana jako motor napędowy do nieustannych działań. Stały monitoring strategii sprzedażowej i marketingowej to analiza narzędzi, sposobów komunikacji, prowadzonych kampanii, działań w sieci i social mediach, popełnianych błędów… i wiele innych aspektów. Każdy z nich jest tak samo ważny. Może okazać się kluczem do naszego sukcesu. Dzięki śledzeniu konkurencji trafimy w niszę produktową i wejdziemy na rynek z nowością. Skierujemy do odpowiedniej grupy docelowej istniejący już produkt, dzięki zmianie strategii marketingowej i komunikacji. To ostatnie rozwiązanie może okazać się dla nas dużą szansą na szybkie zwiększenie zysków. Dlaczego? Rynek spożywczy jest szeroko rozbudowany i bardzo ciężko wprowadzić na niego innowacyjny produkt. Dużo łatwiej istniejący już dostosować do odpowiedniej grupy konsumentów.
Proces analizy konkurencji warto przeprowadzać korzystając z odpowiednich narzędzi i w oparciu o specjalistyczną wiedzę. Unikniemy błędu pominięcia kluczowych czynników ryzyka. W skrócie – nie zostaniemy wyprzedzeni przez naszych rywali – mówi ekspert z Commplace.
Pamiętajmy – pierwsze kroki w konstruowaniu skutecznej strategii marketingowej produktu w branży spożywczej to dokładne określenie targetu i ścisła analiza konkurencji. One będą warunkowały wybór metod i narzędzi działania.