Grupa Volkswagen i rywal Tesli, Rivian, uruchomiły spółkę joint venture, a niemiecki gigant samochodowy zwiększa swoje inwestycje w to partnerstwo. Obie firmy twierdzą, że transakcja jest obecnie warta 5,8 miliarda dolarów.
Po ogłoszeniu współpracy akcje amerykańskiego producenta pojazdów elektrycznych (EV) wzrosły o ponad 9% w handlu posesyjnym.
Połączenie pozwoli firmom dzielić się kluczowymi technologiami w czasie spowolnienia globalnego popytu na samochody elektryczne i zwiększonej konkurencji ze strony chińskich rywali.
Spółka joint venture zapewnia przynoszącemu straty Rivian kluczowe źródło finansowania, ponieważ firma przygotowuje się do wprowadzenia na rynek w przyszłym roku modelu R2 - samochodu sportowo-użytkowego (SUV), który jest mniejszy i bardziej przystępny cenowo niż jego obecna oferta.
Umowa oznacza również, że VW będzie mógł korzystać z technologii Rivian we własnej gamie pojazdów. Pierwsze modele VW wyposażone w technologię Rivian mają być dostępne dla klientów już w 2027 roku.
Zgodnie z planem, programiści i inżynierowie oprogramowania z obu firm będą początkowo pracować obok siebie w Kalifornii, podczas gdy trzy inne zakłady w Ameryce Północnej i Europie mają zostać wkrótce uruchomione.
Umowa ma miejsce w momencie, gdy na rynku powszechnie oczekuje się, że VW, największy europejski producent samochodów, wkrótce ogłosi poważne cięcia kosztów.
Grupa, w skład której wchodzą również takie marki jak Audi, Lamborghini i Porsche, zmaga się obecnie z wyższymi kosztami, słabnącą sprzedażą, konkurencją ze strony chińskich producentów pojazdów elektrycznych oraz wolniejszym niż oczekiwano odchodzeniem od pojazdów z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi.
Niezależnie od zawartego porozumienia Rivian podjął kroki w celu obniżenia kosztów w związku ze słabnącym popytem na pojazdy elektryczne. Startup, który jeszcze nie osiągnął zysku, renegocjuje umowy z dostawcami i zwiększa wydajność procesów produkcyjnych.
Oprócz SUV-ów Rivian produkuje również elektryczne samochody dostawcze, które dostarcza głównie do giganta handlu internetowego Amazon - swojego największego akcjonariusza.
Amazon zamówił już 100 000 pojazdów, które mają zostać dostarczone do końca dekady.