Borówki pną się w polskim rankingu popularności jagodowych superowoców. W lecie 2023 borówki jadło już 18,1 mln Polaków (56%). To najwyższy wynik w historii pomiarów, włączając w to okres wzrostu konsumpcji owoców w czasie pandemii. Stały, dynamiczny, wzrost pokazują wyniki realizowanego od 4 lat badania konsumpcji. Trend komentują Bartłomiej Milczarek - prezes zarządu Stowarzyszenia Polskich Plantatorów Borówki, Dominika Kozarzewska - członek zarządu Fundacji Promocji Polskiej Borówki i Piotr Piwowarczyk plantator i przetwórca borówki z Dolnego Śląska.
„Liczba Polaków sięgających po owoce borówki stale rośnie. Konsumenci coraz bardziej świadomie dokonują wyborów zakupowych. Jako plantatorzy jesteśmy dumni, że dosłownie owoce naszej pracy stały się obiektem regularnego pożądania tak wielu konsumentów. Jest to efekt wieloletniej pracy. Wkładamy wiele wysiłku aby wyhodować owoce jak najlepszej jakości. Staramy się aby konsumenci wiedzieli, że codzienne jedzenie owoców jagodowych jest bardzo korzystne i dlaczego tak jest. Borówki są nie tylko smaczną i wygodną przekąską, ale dostarczają bardzo wielu cennych składników korzystnie wpływających na zdrowie, urodę i jakość życia”
- komentuje Bartłomiej Milczarek, prezes zarządu Stowarzyszenia Polskich Plantatorów Borówki.
Rosnąca konsumpcja
W sierpniu borówki jadła ponad połowa Polaków - 56%. Badania realizowane są wśród osób dorosłych - 15 lat i więcej. To najwyższy wynik w historii comiesięcznych pomiarów, włączając w to okres wzmożonej konsumpcji owoców w czasie pandemii.
W wartościach bezwzględnych trend oddają zestawione poniżej niżej wielkości. W sierpniu 2020 r. borówki jadło 14,6 mln osób. Dziś to aż o 1/4 więcej, dokładnie 18,1 mln konsumentów.
Lato z borówkami
Wynik 56% nie dał borówce tytułu najpopularniejszego owocu jagodowego lata. Pozycje nr 1 zajęła malina, która w lecie tego roku, zarówno w lipcu, jak i w sierpniu, również biła swoje rekordy ilości konsumentów [Kantar]. Trzecim najpopularniejszym owocem lata były truskawki. Ich konsumpcję w sierpniu zadeklarowała 1/3 respondentów (33% populacji 15+).
„Wzrost konsumpcji owoców borówki oczywiście cieszy plantatorów, jednak branża traktuje go jako wyzwanie na przyszłość. Ze względu na wysoki wskaźnik penetracji - ponad 50% w sierpniu - utrzymanie dotychczasowej dynamiki wzrostu będzie wymagało zwiększenia częstotliwości zakupu i wielkości koszyka. W ostatnich latach miała miejsce skokowa poprawa jakości owoców importowanych (dostępnych poza polskim sezonem), konsumenci oczekują więc również coraz lepszej, powtarzalnej jakości w polskim sezonie zbiorów. Spełnienie tych oczekiwań będzie wymagało wymiany części uprawianych w Polsce odmian, które w ciągu kilku lat przestaną być konkurencyjne na coraz bardziej wymagającym rynku”
– komentuje Dominika Kozarzewska, Grupa Producentów Owoców „Polskie Jagody”, członek zarządu Fundacji Promocji Polskiej Borówki i koordynator prac Jagodowego Core Teamu.
Stały wzrost liczby konsumentów borówki „lato do lata”
„Wzrost spożycia to korzystny trend. Odżywianie bogate w owoce i warzywa może przyczynić się do poprawy zdrowia, dostarczając cennych składników odżywczych, witamin i błonnika. To krok w kierunku zdrowego stylu życia i profilaktyki zdrowotnej. Ważne jest, aby kontynuować edukację i zachęcanie do zdrowego odżywiania, aby ten trend utrzymywał się w przyszłości” - skomentował Piotr Piwowarczyk z dolnośląskiej plantacji Blueberry Krzeszów.
„My jako plantatorzy i producenci mamy tu dużą odpowiedzialność. Nasze płody i produkty muszą być wysokiej jakości, muszą one sprostać co raz wyższym wymaganiom stawianym przez konsumentów. Zawsze w cenie jest jakość i innowacja, ale musimy lepiej je rozumieć i szybciej promować. Postawa projakościowa i innowacje produktowe są nam potrzebne, tak aby ten trend utrzymać” – przekonuje Piotr Piwowarczyk.