Sprzedaż detaliczna wciąż poniżej oczekiwań

Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w kwietniu 2024 r. wzrosła o 4,1 proc. w ujęciu rocznym, a w ujęciu miesięcznym spadla o 1,8 proc. - podał Główny Urząd Statystyczny. Sprzedaż detaliczna w cenach bieżących wzrosła w ubiegłym miesiącu o 4,3 proc. rdr. Udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży ogółem zwiększył się w kwietniu 2024 r. w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego z 8,1 proc. do 8,8 proc.

Polski konsument wciąż nie wykazuje dużej chęci do zakupu towarów, a wzrost pensji przeznacza głównie na oszczędności lub usługi, takie jak turystyka. Może to być długofalowy trend wynikający ze starzejącego się społeczeństwa, większej ilości wolnego czasu oraz niższego wskaźnika dzietności. Zagłębiając się w szczegóły, sprzedaż odzieży nadal wygląda bardzo słabo, natomiast meble, RTV i AGD pozostają pod presją spowolnienia na rynku mieszkaniowym. W segmencie żywności widać, że efekt wcześniejszej Wielkanocy oraz przywrócenie stawek VAT na żywność przesunęły popyt na marzec, co spowodowało znaczące spadki zakupów żywności w kwietniu. Pozytywnie należy ocenić coraz silniejsze ożywienie w branży motoryzacyjnej – skomentował dane dyrektor zarządzający platformy inwestycyjnej Portu Mikołaj Raczyński, CFA. 

Handel z pewnością obawiał się powrotu 5 proc. VAT na żywność, co mogło przecież momentalnie przełamać stopniowo poprawiające się nastroje konsumentów. Ceny w wielu topowych sieciach zostały zgodnie z zapowiedziami zamrożone, stąd kupujący być może nie odczuli ich skokowego wzrostu. Myślę, że to jednak przed nami, bo po pierwsze sprzedawcy będą sukcesywnie aktualizować cenniki, a ponadto – w drugiej połowie roku inflację zapewne podbije częściowe odmrożenie cen energii. Niemniej, wiosenne przyspieszenie w handlu offline jak i online jest możliwe, choćby w związku z sezonowymi porządkami: wymianą garderoby, startem sezonu ogrodowego czy remontami. Co ciekawe w tym kontekście, według ostatniego raportu Polskiej Rady Centrów Handlowych, aż 61 proc. konsumentów robiąc zakupy łączy punkty stacjonarne z kanałami e-commerce. Ta omnichannelowość jest dziś w świecie handlowców na wagę złota, ale co ważne, niezwykle istotna jest przy tym przejrzysta i przemyślana strategia cenowa będąca spoiwem działań wielokanałowych. Odpowiednie zarządzanie cenami, uwzględniające szeroki kontekst biznesowy i oczekiwania konsumentów, może przynieść trwałą przewagę na rynku. Stale powtarzam, że w handlu detalicznym priorytetowe jest odpowiednie podejście do pricingu, które nie tylko wpływa na krótkoterminową konkurencyjność cen, ale również kształtuje długoterminową percepcję ceny i wartości oferowanej przez sieci - ocenia dr Maciej Kraus, partner w Movens Capital, ekspert ds. strategii cenowych i pricingu.

Wraz ze spadkiem dynamiki wzrostu cen, zmianie ulega wartość portfeli i dochodów gospodarstw domowych. To powinno powoli i stopniowo przekładać się na ożywienie potencjału zakupowego Polaków zarówno w kanale offline, jak i online. Przypomnijmy przy tym, że przeciętne realne wynagrodzenie w naszym kraju w I kw. roku wzrosło o ok. 11 proc. r/r. Na tym tle słabiej wypada jednak aktywność inwestycyjna firm. Ponad 20 proc. przedsiębiorstw boi się pogorszenia kondycji swojego biznesu w związku ze wzrostem inflacji. W ogólnej liczbie niewypłacalności rośnie np. odsetek firm budowlanych. Z kolei z danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczej wynika, że w minionym roku aż 527 firm z branży TSL (transport, spedycja, logistyka) ogłosiło upadłość lub restrukturyzację. Po trzech miesiącach br. odnotowano 183 tego typu niewypłacalności. Według danych Krajowego Rejestru Długów zadłużenie sektora wynosi obecnie 1,3 mld zł. Zdecydowaną większość dłużników stanowią jednoosobowe działalności gospodarcze. Należy pamiętać, że minimalizowanie ryzyk to pierwszy krok do udanych transakcji, dlatego warto weryfikować kontrahentów przed nawiązaniem współpracy. By natomiast utrzymać płynność finansową, firmy zwracają się coraz częściej w stronę finansowania zewnętrznego, co jest sygnałem otwarcia się przedsiębiorczych Polaków na alternatywne, pozabankowe źródła finansowania. Rośnie też świadomość w kwestii rozwiązań embedded lending i tego, jakie korzyści może przynieść udostępnienie opcji zewnętrznego kredytu kupieckiego swoim klientom biznesowym - mówi Anna Kozłowska, CEO, Finiata.
 

Skomentuj artykuł: