Wybór doradcy strategicznego oraz prezesa spółki celowej Centralny Port Komunikacyjny to najbliższe moje decyzje dotyczące CPK – poinformował nowy pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała. Jednocześnie zapewnił on, że projekt trzeba kontynuować zgodnie z harmonogramem.
Premier Mateusz Morawiecki powołał w Marcina Horałę na wiceminister infrastruktury, pełnomocnika rządu ds. CPK. Zastąpił na tym stanowisku Mikołaja Wilda.
Przede wszystkim ten projekt trzeba kontynuować zgodnie z harmonogramem i z tym, co zostało ustalone.
Ocenił, że projekt budowy portu „posuwa się zgodnie z harmonogramem”.
Najbliższy czas to negocjacje dotyczące wyboru doradcy strategicznego, czyli jednego z dużych, światowych portów lotniczych przesiadkowych, który będzie uczestnikiem procesu projektowania, przygotowania masterplanu lotniska.
Zgodnie z zapowiedziami spółki, na przełomie 2019 i 2020 r. CPK planuje wskazać doradcę strategiczno-technicznego, czyli międzynarodowy podmiot z doświadczeniem w projektowaniu, budowie i zarządzaniu portami przesiadkowymi. Zadaniem doradcy będzie współpraca ze spółką i jej wsparcie merytoryczne na każdym etapie realizacji projektu.
CPK ma też zlecić masterplan Portu Lotniczego Solidarność zawierający m.in.: prognozy ruchu lotniczego, wstępny plan lokalizacji infrastruktury, szczegóły etapowania budowy i ostateczny model biznesowy nowego portu lotniczego.
Horała zapowiedział, że w przyszłym roku spółka chciałaby rozpocząć wykup gruntów pod inwestycje „powiązanych z CPK, przede wszystkim kolejowych”.
Zostały już wyznaczone trasy, one są już rozpisane, wiadomo, gdzie będę.
Dodał, że spółkę CPK czekają kolejne etapy uzyskiwania pozwoleń, uzgodnień.
Nowy pełnomocnik zapowiedział także konkurs ws. prezesa spółki celowej do realizacji CPK. Obecnie p.o. prezesa spółki jest Piotr Malepszak.
Jak powiedział Horała, jednym z jego pierwszych zadań jest przeprowadzenie konkursu na prezesa i szybkie jego wyłonienie.
Pan Mikołaj Wild, dotychczasowy pełnomocnik, publicznie zapowiedział, że będzie startował w tym konkursie.
Przyznał jednocześnie, że to jest konkurs i „różnie się może skończyć”. Ocenił też, że Wild ma „ogromne kompetencje”.
Centralny Port Komunikacyjny ma być najważniejszą polską inwestycją infrastrukturalną - węzłem przesiadkowym zlokalizowanym między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. CPK zakłada intensywny rozwój sieci połączeń kolejowych oraz drogowych na terenie całego kraju.
CPK ma powstać 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha; w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo ok. 100 mln. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł niedaleko portu lotniczego i połączenia, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, sam port powinien być zbudowany do końca 2027 r.