Liczba aut elektrycznych zarejestrowanych w Polsce wzrosła o ponad 50 procent w stosunku do 2022 roku
Po 11 miesiącach br. liczba aut elektrycznych zarejestrowanych w Polsce wzrosła o 21 369 sztuk tj. o 54 proc. w stosunku do analogicznego okresu 2022 r. - wynika z danych Licznika Elektromobilności opublikowanego w piątek. W tym czasie w kraju zarejestrowano ogółem 54 783 pojazdów całkowicie elektrycznych.
Według danych z końca listopada 2023 r., w Polsce zarejestrowano łącznie 54 783 osobowe i użytkowe samochody całkowicie elektryczne (BEV). Przez jedenaście miesięcy b.r. ich liczba zwiększyła się o 21 369 sztuk, tj. o 54 proc. w stosunku do analogicznego okresu 2022 r. – wynika z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) i Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA).
"Pod koniec listopada 2023 r. po polskich drogach jeździły 94 572 samochody osobowe z napędem elektrycznym. Flota w pełni elektrycznych, osobowych aut (BEV, ang. battery electric vehicles) liczyła 49 139 szt., a park hybryd typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 45 433 szt." - podali autorzy w raportu.
Dodali, że liczba samochodów dostawczych i ciężarowych z napędem elektrycznym wynosiła 5 669 szt. Autorzy raportu zwrócili uwagę, że stale rośnie też flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec listopada składała się z 19 411 szt., jak również liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych, która powiększyła się do 658 547 szt. "Pod koniec ubiegłego miesiąca park autobusów elektrycznych w Polsce wzrósł do 1120 szt." - poinformowali.
Zaznaczyli, że równolegle do floty pojazdów z napędem elektrycznym rozwija się również infrastruktura ładowania. Zgodnie z danymi Licznika Elekromobilności pod koniec listopada 2023 r. w Polsce funkcjonowało 5829 ogólnodostępnych punktów ładowania pojazdów elektrycznych (3277 stacji). Wskazali, że 25 proc. z nich stanowiły szybkie punkty ładowania prądem stałym (DC), a 75 proc. – wolne punkty prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW.
"Już teraz wiemy, że liczby nowo zainstalowanych punktów ładowania (do tej pory przybyło ich o 70 więcej niż w całym 2022 r.) oraz nowo zarejestrowanych samochodów całkowicie elektrycznych będą wyższe niż w roku ubiegłym" - ocenił dane za cały 2022 r. Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA, dodając, że z drugiej strony ten rok byłby zdecydowanie lepszy dla rynku elektromobilności, gdyby - jak stwierdził - administracja publiczna wprowadziła kilka postulowanych od dawna przez branżę zmian.
"Do najpilniejszych działań, które należy podjąć już na początku 2024 r., należy skrócenie procedur przyłączeniowych stacji ładowania, optymalizacja programu „Mój Elektryk” oraz wprowadzenie subsydiów dla zeroemisyjnego, drogowego transportu ciężkiego" - wskazał Mazur.
"Uwzględniając jednak fakt, że Polska pozostaje w grupie krajów o najniższej liczbie rejestracji pojazdów elektrycznych, jest konieczne, aby nowy rząd niezwłocznie wprowadził rozwiązania, które przyczynią się do wzrostu wolumenu pojazdów zeroemisyjnych na naszych drogach - dodał prezes PZPM Jakub Faryś. "Jeśli chcemy utrzymać nasz status potęgi transportowej w Europie, absolutnie niezbędne jest objęcie programem dopłat segmentu pojazdów ciężarowych" - podkreślił Faryś.