PKP Intercity chce zmienić strategię

Niezbędna jest zmiana struktury taboru PKP Intercity na generującą długofalowo niższe koszty operacyjne. Inwestowanie tylko w wagony to droga donikąd - powiedział w rozmowie z "Rzeczpospolitą" prezes PKP Intercity Janusz Malinowski.

Malinowski pytany o to, jakie są długoterminowe cele zarządu, odpowiedział: "Zwiększenie podaży miejsc i przygotowanie spółki do liberalizacji przewozów to kluczowe kwestie dla nas". 

"Do 2028 roku będą rozstrzygnięte przetargi na świadczenie usług publicznych (PSC) i naszym celem jest maksymalne obniżenie stawki rekompensaty, aby zapewnić sobie konkurencyjność na zliberalizowanym rynku. Z rekompensaty chcemy korzystać tylko na nieefektywnych ekonomicznie trasach. Zamierzamy koncentrować się na połączeniach dalekobieżnych i na najlepszych trasach realizować usługi na zasadach komercyjnych. Czyli zamierzamy zmniejszać dopłatę i poszerzać ofertę eksploatacyjną. Chcemy, aby pasażer wybierał kolej jako przyjazny, ekologiczny i niezawodny środek transportu" 

- przekazał.

Dopytywany, czy to oznacza duże zakupy, powiedział: "Na cały proces inwestycyjny mamy trzy–cztery lata, łącznie z przetargami, a mówimy o pozyskaniu pociągów na 250 km/h, dwu- i jednopokładowych elektrycznych zespołach trakcyjnych na 160 km/h i pociągach typu push-pull poprzez pozyskanie wagonów sterowniczych".

"Prognozy przewozowe pozwalają na te inwestycje, bo bez nich spółka się nie rozwinie. Zamierzamy rozwijać ofertę krajową i międzynarodową i jeździć po jak najniższych kosztach operacyjnych i stąd inwestycje w elektryczne zespoły trakcyjne (EZT)" - dodał.

Ocenił, że "niezbędna jest zmiana struktury taboru PKP Intercity na generującą długofalowo niższe koszty operacyjne".

"Inwestowanie tylko w wagony to droga donikąd, na wielu relacjach prowadzi to do trwałej niekonkurencyjności. Trend w Europie jest jasny, jeździ ona na EZT, ponieważ są tańsze operacyjnie. (...) Producenci europejscy i polscy są obłożeni zamówieniami. Dlatego musimy jak najszybciej i jak najsprawniej przeprowadzić przetargi, tworzymy zespoły, które przygotują warunki" - poinformował prezes PKP Intercity. 

Skomentuj artykuł: