Wzrosną nakłady inwestycyjne na modernizację infrastruktury kolejowej

Nakłady inwestycyjne na modernizację infrastruktury kolejowej w Polsce wzrosną w przyszłym roku o około 30 proc. do 14 -15 mld zł - poinformował prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Ireneusz Merchel.

"Zakładamy, że w roku 2020 wykonamy inwestycje na poziomie finansowym o około 30 proc. wyższym niż w roku 2019 i powinny się zamknąć kwotą 14-15 mld zł" - powiedział PAP Merchel.

"Rok przyszły będzie dla nas rokiem kontynuacji inwestycji. Po modernizacji będą kolejne odcinki linii łączącej Kraków z Katowicami. Obecnie są tam prace wykończeniowe miedzy Trzebinią i Krzeszowicami " - dodał.

Prezes przypomniał, że bardzo ważnym odcinkiem na tej trasie jest fragment linii pomiędzy Krakowem Głównym a Krakowem Płaszowem, gdzie dobudowywane są dwa tory i po zakończeniu tej inwestycji linia będzie miała dwa tory dalekobieżne i dwa podmiejskie przez centrum Krakowa, a to zdecydowanie zwiększy możliwości kolei.

"Prace te będą bardzo intensywne i zakładamy, że do eksploatacji oddamy kolejne mosty przez Wisłę. Łącznie będą trzy przeprawy - dwie jednotorowe i jedna z dwoma torami, co oznacza, że przez Wisłę będzie również linia czterotorowa" 

powiedział Merchel.

Prezes PLK zapowiedział, że w przyszłym roku na końcowym etapie prac znajdzie się modernizacja linii Warszawa - Poznań.

"Będziemy też kontynuowali modernizację linii z Warszawy do Radomia, którą rozpoczęliśmy w tym roku. Linia ta będzie przejezdna już w trzecim kwartale roku 2020, a ostateczne zakończenie inwestycji zaplanowaliśmy na połowę roku 2021. Będziemy też kontynuować modernizację linii pomiędzy Otwockiem a Lublinem" - powiedział Merchel.

Prezes powiedział, że w przyszłym roku będą kontynuowane prace, które poprawią kolejowy dostęp do portów w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu. Łączna wartość tych robót to około 4,5 mld zł, a ich zakończenie zaplanowano na rok 2021.

"Nowe projekty, które rozpoczniemy w przyszłym roku i o których warto wspomnieć, to przede wszystkim Warszawa Zachodnia. W styczniu 2020 roku otworzymy oferty w przetargu na realizację przebudowy tej stacji i zakładamy, że w ciągu pół roku wybierzemy wykonawcę" - powiedział Merchel.

- Jesienią przyszłego roku wybrany przez nas wykonawca powinien przystąpić do prac, które będą prowadzone w systemie "buduj", czyli z już przygotowaną dokumentacją

dodał.

Prezes podkreślił, ze zanim ruszy modernizacja stację Warszawa Zachodnia, otwarta zostanie Warszawa Główna i zakończy się przebudowa na stacji Warszawa Gdańska.

Prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. zapowiedział, że na początku przyszłego roku zostanie podpisany kontrakt na modernizację linii Czyżew - Białystok, która jest fragmentem zamykającym trasę Łączącą Warszawę z Białymstokiem i jednocześnie jest częścią międzynarodowej trasy Rail-Baltica.

"W ramach tej inwestycji przebudujemy też samą stację Białystok, która jest jedną z ostatnich na sieci kolejowej wyposażoną w urządzenia mechaniczne ręczne" - dodał.

Prezes Merchel powiedział też, że w Spółce kończą się prace przy wykonaniu dokumentacji projektowej dla linii średnicowej i Warszawy Wschodniej.

Szef PLK dodał, że obecnie w całej Polsce jest łącznie około 200 placów budów, gdzie prowadzone są prace na zlecenie PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Źródło

Skomentuj artykuł: