Badanie zrealizowane przez instytut badawczy ASM – Centrum Badań i Analiz Rynku dla Sunday Polska jasno wskazuje gotowość i chęć właścicieli domów jednorodzinnych w Polsce do inwestowania w energię słoneczną. Obecni posiadacze instalacji PV są w większości bardzo zadowoleni i usatysfakcjonowani oszczędnościami. Dla planujących inwestycje kluczową barierą jest obecnie cena zakupu i montażu paneli fotowoltaicznych.
Badania wykazały, że:
• 61% właścicieli domów jednorodzinnych zadeklarowało chęć zainwestowania w domową instalację fotowoltaiczną;
• 30% właścicieli domów jednorodzinnych już zainwestowało w instalację fotowoltaiczną, wśród nich największa grupa to osoby w wieku 30-39 lat;
• 77% posiadaczy paneli fotowoltaicznych dobrze lub bardzo dobrze ocenia funkcjonowanie własnej elektrowni słonecznej;
• Dzięki fotowoltaice wysokość rachunków za energię elektryczną spadła średnio aż o 65%;
• Trzech na czterech właścicieli domów, którzy nie posiadają fotowoltaiki, deklaruje chęć posiadania instalacji w perspektywie najbliższych dwóch lat.
77% użytkowników jest zadowolonych z inwestycji w energię słoneczną
Z badania przeprowadzonego dla Sunday Polska wynika, że jak do tej pory 3 z 10 ankietowanych właścicieli domów ma zamontowaną instalację fotowoltaiczną. Wśród tych, którzy jeszcze nie posiadają instalacji, aż 61% planuje w niedalekiej przyszłości inwestycje w energię słoneczną, montując panele fotowoltaiczne. Niecałe 9% osób nie posiada fotowoltaiki i nie planuje takiej inwestycji w przyszłości.
Właściciele domów jednorodzinnych z fotowoltaiką w zdecydowanej większości pozytywnie oceniają jej posiadanie: 3/4 z nich dobrze lub bardzo dobrze ocenia funkcjonowanie instalacji fotowoltaicznej. Co ważne, średnia wszystkich ocen wyniosła aż 4,1 w pięciostopniowej skali. Jedynie 2% ankietowanych uznało, że nie jest zadowolonych z efektów inwestycji w energię ze słońca.
Wysoki poziom zadowolenia z użytkowania instalacji fotowoltaicznej wynika głównie z obniżenia comiesięcznych rachunków za energię elektryczną. Według badanych, wysokość rachunków za prąd spadła dzięki fotowoltaice średnio aż o 65%. Przynajmniej o połowę obniżyło swoje rachunki 74% badanych.
Aż 60% Polaków inwestuje w fotowoltaikę ze względu na oszczędności
Dlaczego Polacy chcą instalować fotowoltaikę? W badaniu Sunday Polska zapytaliśmy respondentów o ich osobiste motywacje – 6 na 10 ankietowanych instaluje fotowoltaikę ze względu na oszczędności. Dla co czwartego badanego główną motywacją jest ekologia, a dla 14% możliwość skorzystania z dotacji do inwestycji w zieloną energię.
– Coraz więcej naszych klientów dostrzega potencjał energii słonecznej jako odpowiedź na wciąż rosnące koszty energii elektrycznej. Panele fotowoltaiczne gwarantują uzyskanie niezależności od dostawcy prądu, zwłaszcza w kontekście przyszłych opłat: czy to taryfowych, czy mocowych. Niewątpliwie rosnące zainteresowanie fotowoltaiką związane jest z coraz wyższymi kosztami konwencjonalnej energii. Jak pokazuje nasze badanie, właściciele domów jednorodzinnych są w zdecydowanej większości zadowoleni zarówno z samej z instalacji, jak i z oszczędności, które dzięki niej udaje się uzyskać – mówi Lidia Kłosowska, Dyrektor Komunikacji, Marketingu i Wsparcia Sprzedaży w Sunday Polska.
Koszty instalacji największą barierą decyzyjną
Przyszłych inwestorów w zieloną energię zapytaliśmy o to, co stanowi największą przeszkodę w inwestycji w fotowoltaikę. Ponad połowa właścicieli domów (54%) wskazała, że są to koszty instalacji fotowoltaicznej. Dla wielu prosumentów może to być rzeczywiście bariera, natomiast z pewnością ulgi i programy, takie jak „Czyste Powietrze”, ulga termomodernizacyjna czy oczekiwany „Mój Prąd”, ułatwiają podjęcie decyzji o montażu paneli. Potwierdzają to nasi respondenci: dla połowy z nich dofinansowanie stanowi dodatkową zachętę do inwestycji w zieloną energię.
– Jak pokazują odpowiedzi ankietowanych i nasze obserwacje, rynek fotowoltaiczny jest wciąż w fazie rozkwitu i coraz liczniejsza grupa właścicieli domów indywidualnych przekonuje się do inwestycji w panele. By ten trend utrzymać, ważne jest rozwiewanie wątpliwości prosumentów i udzielanie im wsparcia na każdym etapie procesu, przede wszystkim gdy korzystają z dotacji i muszą dopełnić formalności. Profesjonalne wsparcie, jakie oferuje nasza firma, również ułatwia podjęcie decyzji o montażu paneli. Liczymy na to, że z upływem czasu bariery wejścia na rynek energii prosumenckiej będą coraz mniejsze, bo potencjał rynku wciąż jest bardzo duży. – dodaje Lidia Kłosowska z Sunday Polska.