Startup Alef Aeronautics, poinformował, że liczba zamówień przedpremierowych na dwumiejscowy samochód latający, Alef Model A osiągnęła ostatnio nową rekordową liczbę 2850 wartych 300 000 USD każde.
Alef Aeronautics, wspierany przez SpaceX, planuje obciążyć klientów opłatą za Model A, gdy stanie się on dostępny na rynku. Firma wybrała zupełnie inny styl pojazdu w porównaniu do większości tak zwanych latających „samochodów”, ponieważ Model A przypomina prawdziwy samochód, z siatkową skorupą chroniącą osiem wirników wewnątrz.
Klienci mogą uzyskać dostęp do zamówień przedpremierowych na Model A online, a aby złożyć zamówienie w przedsprzedaży, należy wpłacić depozyt w wysokości 150 USD za pojazd. Klienci mogą pobrać depozyt w dowolnym momencie.
„Na dzień dzisiejszy mamy nieco ponad 2850 zamówień przedpremierowych z depozytami, co czyni go najlepiej sprzedającym się samolotem w historii, więcej niż Boeing, Airbus, Joby Aviation i większość eVTOL (elektrycznych pojazdów pionowego startu i lądowania) razem wziętych”
Podkreśla on, że wyższa cena jest potrzebna, ponieważ Alef jest wciąż startupem i nie zarabia jeszcze żadnych poważnych pieniędzy.
Alef pracuje jednak osobno nad czteroosobowym sedanem, Modelem Z, który ma zostać wprowadzony na rynek do 2035 roku w cenie 35 000 USD, dorównującej tańszym pojazdom elektrycznym.
Alef jest jednym z kilku startupów, które próbują urzeczywistnić latające samochody. Inne to Lilium, niemiecki start-up zajmujący się taksówkami powietrznymi, a także chińska firma Joby Aviation. W zeszłym roku południowokoreańska firma telekomunikacyjna SKTelecom poinformowała CNBC, że planuje uruchomić usługę latających taksówek we współpracy z Joby Aviation w 2025 roku.
Większość graczy na rynku buduje obecnie modele, które przypominają odrzutowiec i są wyposażone w skrzydła przymocowane po bokach lub duże wirniki przypominające helikoptery.
To, do czego dąży Alef, to znacznie bardziej odmienny styl pojazdu. Samochód Model A, który firma zaprezentowała na Mobile World Congress jako model połówkowy, przypomina prawdziwy samochód z siatkową skorupą chroniącą wirniki od wewnątrz, które umożliwiają przepływ powietrza przez pojazd. Samochód Alefa jest przeznaczony głównie do jazdy po drogach, ale będzie mógł również wzbić się w przestworza.
Do jazdy po drogach samochód wykorzystuje cztery małe silniki w każdym z kół. Pojazd będzie jeździł podobnie jak normalny samochód elektryczny. Posiada osiem śmigieł z przodu i z tyłu samochodu, które obracają się niezależnie z różnymi prędkościami, aby umożliwić mu lot w dowolnym kierunku. Alef Model A ma prędkość przelotową 110 mil na godzinę w powietrzu, podczas gdy na drodze jest ograniczona do 25 do 35 mil na godzinę.
W ubiegłym roku Federalny Urząd Lotnictwa przyznał firmie Alef specjalne świadectwo zdatności do lotu, pozwalające na ograniczone cele, takie jak wystawa, badania i rozwój latającego samochodu. Alef musi jeszcze uzyskać dalsze zezwolenie, aby utorować drogę dla lotów konsumenckich.