Ładowanie elektryka w mniej niż 5 minut? Startup opracował nowy akumulator

Brytyjski startup być może znalazł odpowiedź na jedną z kilku frustracji związanych z jazdą samochodem elektrycznym – czekaniem na naładowanie akumulatora. Firma Nybolt z siedzibą w Cambridge opracowała nowy akumulator litowo-jonowy o pojemności 35 kWh, który został naładowany od 10% do 80% w nieco ponad cztery i pół minuty.

To znacznie szybciej niż obecne 20 minut, które zajmuje ładowanie samochodów elektrycznych na stacjach takich jak Tesla Supercharger, i zbliża się do dwóch minut potrzebnych na tankowanie benzyny.

„Nasze badania w Wielkiej Brytanii i USA odkryły nowatorską technologię akumulatorów, gotową do skalowania” – powiedział współzałożyciel i dyrektor generalny Nyobolt, Sai Shivareddy. „Dzięki temu możliwa jest elektryfikacja nowych produktów i usług, które dotąd były nieopłacalne lub niemożliwe”.

Technologia Nyobolt bazuje na dekadzie badań prowadzonych przez Clare Grey z University of Cambridge i Shivareddy'ego. Kluczowym elementem superszybkiego ładowania jest konstrukcja, która generuje mniej ciepła, co zwiększa bezpieczeństwo akumulatorów. Dodatkowo, materiały użyte do produkcji anod umożliwiają szybszy transfer elektronów.

Nyobolt prowadzi rozmowy z ośmioma producentami samochodów elektrycznych w sprawie sprzedaży swoich akumulatorów. Długi czas ładowania jest jedną z głównych wad obecnych pojazdów elektrycznych, co utrudnia podróże i jest niedogodnością dla właścicieli bez domowych ładowarek. W szybszym przyjęciu EV w USA i Europie przeszkadza również brak publicznej infrastruktury ładowania.

Jack Evans, specjalista ds. motoryzacji w Blackball Media podkreślił, że akumulator Nyobolt został przetestowany na torze przy użyciu ultraszybkiej ładowarki DC o mocy 350 kW, które są rzadkością w Wielkiej Brytanii. Zdaniem Shivareddy liczba szybkich ładowarek rośnie w USA i UE, a do końca dekady będą one powszechne.

W Ameryce Północnej większość szybkich ładowarek to Superchargery Tesli, a większość producentów samochodów zobowiązała się do kompatybilności z technologią Tesli. Akumulator Nyobolt jest kompatybilny z Superchargerami, a firma chce współpracować z Teslą i innymi liderami branży, aby czas ładowania był porównywalny z tankowaniem.

Niezależne testy akumulatorów Nyobolt, przeprowadzone przez globalnego producenta, wykazały, że mogą one wytrzymać ponad 4000 cykli szybkiego ładowania, co odpowiada 600 000 mil (965 600 km), zachowując ponad 80% pojemności. To znacznie więcej niż gwarancje większości dostępnych akumulatorów EV.

William Kephart z P3 Group wskazał, że choć akumulatory Nyobolt mogą być teoretycznie ładowane tak szybko, jak twierdzi firma, produkcja na dużą skalę stanowi wyzwanie. Kluczowym pierwiastkiem jest niob, którego globalne wydobycie w zeszłym roku wyniosło tylko około 83 000 ton, w porównaniu do 1,6 miliona ton grafitu używanego w standardowych akumulatorach.

Kephart zauważył również, że technologia akumulatorów niobowych ma wiele niewiadomych i nie jest jeszcze uważana za skalowalną przez branżę, choć może to się zmienić w przyszłości.

Oprócz powolnego ładowania, przeszkody w posiadaniu pojazdów elektrycznych w USA i Europie obejmują tak zwany lęk przed zasięgiem – obawę, że samochód nie będzie wystarczająco naładowany, aby dotrzeć do celu, szczególnie dotkliwą podczas długich podróży – oraz wyższą średnią cenę pojazdów elektrycznych w porównaniu z nowymi konwencjonalnymi samochodami.
 

Źródło

Skomentuj artykuł: