ChatGPT jest używany bardziej do zadań osobistych niż do pracy

Duże modele językowe są powszechnie stosowane od czasu ich wprowadzenia, ale nowe badania pokazują, jak bardzo są one wbudowane w codzienną rutynę. Dokument opublikowany w tym tygodniu przez National Bureau of Economic Research, kierowany przez zespół badań ekonomicznych OpenAI i ekonomistę z Harvardu Davida Deminga, przeanalizował 1,5 miliona rozmów ChatGPT.

Okazało się, że osobiste korzystanie z ChatGPT wyprzedziło aktywność związaną z pracą, a 73% wszystkich wiadomości w czerwcu 2025 r. wykraczało poza zadania zawodowe, w porównaniu z 53% rok wcześniej.

Wyniki pokazują, w jaki sposób sztuczna inteligencja przenosi się z biur do codziennego życia ludzi na całym świecie.

Wykorzystanie poza pracą wzrasta do 73%, ponieważ sztuczna inteligencja staje się codziennym narzędziem
W badaniu przeanalizowano wiadomości wysyłane do ChatGPT na temat planów konsumenckich.

Pokazało to, że obecnie dominuje użytek osobisty, ponieważ coraz więcej osób zwraca się do chatbota po codzienne wskazówki, korepetycje, porady, kreatywne pomysły i rozwiązywanie problemów.

W czerwcu aktywność pozazawodowa stanowiła prawie trzy czwarte wszystkich interakcji.

W pracy pisanie pozostało najczęstszym zadaniem, stanowiąc 40% użycia w miejscu pracy.

Dwie trzecie wszystkich wiadomości pisemnych prosiło ChatGPT o edycję, krytykę lub tłumaczenie istniejących treści, a nie tworzenie oryginalnych szkiców.

Badanie sklasyfikowało wiadomości jako „Pytanie, Robienie i Wyrażanie” i wykazało, że połowa wszystkich rozmów w lipcu 2025 r. dotyczyła „Zadawania pytań”, co podkreśla rolę ChatGPT jako doradcy.

Jednak w środowisku pracy 56% aktywności zostało sklasyfikowane jako „Działanie”, co pokazuje, że pracownicy coraz częściej polegają na chatbocie przy wykonywaniu zadań.

Pisanie zostało podkreślone jako powszechna potrzeba na stanowiskach umysłowych, wzmacniając rolę ChatGPT we wspieraniu umiejętności wysoko cenionych przez pracodawców.

Naukowcy zauważyli, że do lipca 2025 roku ChatGPT był używany przez około 10% dorosłej populacji świata a narzędzie to staje się coraz bardziej uniwersalne dla wszystkich płci i regionów.

Pomimo szerokiego rozpowszechnienia, ChatGPT stoi obecnie w obliczu silnej konkurencji.

Gemini firmy Google szybko się rozwija, a w sierpniu 2025 r. jego model edytora obrazów „Nano Banana” doprowadził Gemini na szczyt Apple App Store dla bezpłatnych aplikacji, wyprzedzając ChatGPT. Tymczasem xAI Elona Muska również dąży do zdobycia udziału w rynku.
 

Źródło