Gry komputerowe – nową polską specjalnością

Polska ma szansę stać się czołowym producentem i eksporterem gier komputerowych.

Polska branża gier komputerowych, chociaż daleko jej jeszcze do światowych potęg, już dzisiaj ma mocną pozycję na rynku międzynarodowym. Spora w tym zasługa firmy CD Projekt Red, twórcy m.in. serii gier „Wiedźmin”, która osiągnęła ogromny sukces komercyjny i stała się wizytówką polskiej branży gamingowej na świecie.

Według rządowych danych, polski sektor gier wideo rośnie w tempie 10-proc. rocznie. A wartość rodzimego rynku w tym roku powinna przekroczyć 2,2 mld zł. Szybko też przybywa w Polsce zarejestrowanych twórców gier, których  obecnie jest już ponad 300.

Projekt GameINN, którego celem jest zwiększenie konkurencyjności polskiego sektora producentów gier wideo na rynku globalnym w perspektywie do 2023 roku, realizowany jest w ramach funduszy europejskich z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. W  dwóch pierwszych  konkursach  GameINN Narodowe Centrum Badań i Rozwoju przyznało dofinansowania o łącznej wartości ponad 200 mln zł. W wyniku trzeciego konkursu, który rozstrzygnięto pod koniec września, do firm tworzących nowatorskie rozwiązania trafi prawie 105 mln zł dofinansowania.

- Ogromne zainteresowanie trzecią edycją  konkursu oraz różnorodność składanych wniosków pokazują, że branża gier video ma pomysły i kompetencje, by dalej się rozwijać i zwiększać swoje przewagi konkurencyjne. Szczególnie cieszy fakt, że wśród wyłonionych projektów – podobnie jak w poprzednich edycjach – znajdują się projekty dotyczące rozwiązań służących nie tylko rozrywce, ale również związane z przemysłem 4.0 

skomentował Wojciech Kamieniecki, dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Wsparcie z programu GameINN otrzymają m.in. twórcy platformy testowo-szkoleniowej do weryfikacji praktycznych umiejętności na stanowisku pracy i doskonalenia zawodowego z zastosowaniem technologii VR (wirtualnej rzeczywistości) i AI (sztucznej inteligencji), a także innowacyjnej gry symulującej zarządzanie rzeczywistymi procesami produkcyjnymi, która wykorzystuje nowatorski model rozgrywki oparty na interakcji świata wirtualnego ze światem rzeczywistym z zastosowaniem koncepcji przemysłu 4.0.

Wsparcie dla młodych twórców gier oferuje też, założona w 2016 r. przez Agencję Rozwoju Przemysłu, Uniwersytet Śląski i Powiat Cieszyński, spółka ARP Games. Jej głównym zadaniem jest wspieranie deweloperów w procesie produkcji gier. Twórcy otrzymają tu zarówno pomoc finansową, jak i organizacyjną. Do tej pory wsparciem na łączną kwotę ponad 1,8 mln zł zostało objętych ponad 30 projektów, z czego połowa przeszła do etapu inwestycyjnego. Gry stworzone w ramach programu akceleracyjnego realizowanego przez ARP Games można było oglądać m.in. na tegorocznych targach Gamescom, które są  największą imprezą branży gier wideo na świecie. Na targach zaprezentowano m. in. nową produkcję połączonych studiów Cubeish Games i Punk Notion - grę z gatunku puzzle-adventure Weakless. Podczas targów można było też pobawić się w grę Repressed, tworzoną przez Sigur Studio. Trzecią produkcją realizowaną  przy wsparciu ARP Games, którą prezentowano podczas targów Gamescom była logiczna gra przygodowa  Dreamo . Grę tworzy zespół Hypnotic Ants, a jej wydawcą jest firma Carbon Studio.

Źródło

Skomentuj artykuł: