Korporacyjna Ameryka intensywnie wdraża sztuczną inteligencję, aby zautomatyzować prace dotychczas wykonywane przez ludzi. Firmy coraz częściej korzystają z AI, aby obniżyć koszty, zwiększyć zyski i podnieść produktywność.
Ankieta przeprowadzona przez Duke University i Banki Rezerwy Federalnej wykazała, że 61% dużych amerykańskich firm planuje wykorzystać AI w najbliższym roku do automatyzacji zadań, takich jak płacenie dostawcom, wystawianie faktur i sprawozdawczość finansowa.
Wyniki ankiety pokazują, że prawie jedna trzecia firm planuje w przyszłym roku użyć AI do zadań dotychczas wykonywanych przez ludzi.
„Nie można prowadzić innowacyjnej firmy bez poważnego rozważenia tych technologii. Istnieje ryzyko, że zostaniesz w tyle” – powiedział CNN w wywiadzie telefonicznym profesor finansów John Graham, dyrektor naukowy badania.
Prawie 60% wszystkich ankietowanych firm (i 84% dużych firm) stwierdziło, że w ciągu ostatniego roku oparło się już na oprogramowaniu, sprzęcie lub technologii, w tym sztucznej inteligencji, aby zautomatyzować zadania, które wcześniej wykonywali pracownicy.
AI jest również używana w kreatywnych zadaniach, takich jak tworzenie postów z ofertami pracy, pisanie komunikatów prasowych i budowanie kampanii marketingowych. Pracownicy mogą więc odczuć wpływ wdrożenia AI, ale niektórzy eksperci nie przewidują masowej utraty miejsc pracy w krótkim okresie.
„To transformacja pracy. Ludzkie miejsca pracy zostaną zastąpione – ale zostaną zastąpione przez innych ludzi korzystających ze sztucznej inteligencji” – powiedział Reid Hoffman, miliarder i współzałożyciel LinkedIn.
„Cała idea polega na tym, aby być człowiekiem, który używa sztucznej inteligencji, uczyć się jej, robić to, sprawiać, że to się dzieje” - dodaje.
Pomimo szybkiej adaptacji AI, firmy muszą jednak zachować ostrożność. Profesor finansów John Graham podkreśla, że rozsądne jest, aby firmy miały silne systemy zarządzania ryzykiem podczas eksperymentowania z AI.
Sekretarz skarbu Janet Yellen ostrzega, że wykorzystanie AI w finansach stwarza zarówno ogromne możliwości, jak i znaczące ryzyko. Firmy muszą więc działać odpowiedzialnie, aby uniknąć problemów związanych z zbyt szybkim wdrożeniem nowych technologii.