Facebook zapoczątkował erę nowoczesnych mediów społecznościowych na początku 2000 roku. Jednak ambicje jej spółki macierzystej Meta dotyczące ekspansji w ciągu ostatniej dekady nie przyniosły takiego samego sukcesu. Tym razem firma stawia na humanoidalne roboty a raczej na ich system operacyjny.
Nowy zespół Meta pracuje obecnie nad robotami zdolnymi do wykonywania zadań domowych, poinformował Bloomberg. Jednak szerszym celem, zgodnie z raportem, jest stworzenie platformy, którą inne firmy mogą wykorzystać do budowy swoich robotów – wyczyn, który sprawiłby, że Meta stałaby się kluczową częścią branży robotyki.
Meta potrzebuje takiego zwycięstwa. Chociaż jego aplikacje społecznościowe okazały się szalenie popularne, przegrała wyścig o kontrolę nad urządzeniami, na których faktycznie używasz tych aplikacji – a mianowicie telefonami. Apple i Google szybko zdominowały krajobraz smartfonów na początku 2000 roku, pozostawiając niewiele miejsca dla kogokolwiek innego, w tym Mety.
Teraz firma najwyraźniej stara się upewnić się, że nie przegapi „właściwego momentu” ponownie. W ciągu ostatniej dekady firma agresywnie przesunęła się w kierunku sztucznej inteligencji i metaverse, aby wyprzedzić wszystko, co może być kolejną wielką rzeczą – i uciec z cienia Facebooka. Ekspansja na robotykę byłaby dużym krokiem w kierunku tego celu.
Ale firma będzie musiała zmierzyć się z konkurencją. Tesla obnosiła się ze swoim humanoidalnym robotem Optimus na zeszłorocznej premierze Cybercab, a producent chipów Nvidia ogłosił nową technologię sztucznej inteligencji przeznaczoną do zasilania robotów.
Największy wysiłek Meta w celu wyjścia poza Facebooka miał miejsce w 2021 roku, kiedy zmieniła nazwę na Meta, aby zorientować firmę wokół „metaverse”, szerokiego terminu określającego cyfrowe przestrzenie wspólne, zwykle w rzeczywistości wirtualnej.
Mimo to, prawie pół dekady później, metaverse pozostaje nadal niszowy, w przeciwieństwie do wszechobecnego smartfona.
Po wielu innych próbach zaistnienia w świecie współczesnej technologii najnowsza ekspansja Meta na rynek sprzętu konsumenckiego dzięki inteligentnym okularom Ray-Ban jest, zdaniem ekspertów, obiecująca. Firma macierzysta Ray-Ban, EssilorLuxottica, poinformowała w swoim komunikacie finansowym za 2024 rok z 12 lutego, że od czasu ich debiutu w 2023 roku sprzedała dwa miliony par okularów.
Liczba ta jest niewielka w kontekście urządzeń o ugruntowanej pozycji, takich jak smartfony, a nawet w świecie zestawów słuchawkowych do rzeczywistości wirtualnej. Ale inteligentne okulary to wciąż bardzo nowa kategoria, która pozostawia Meta wiele potencjalnych możliwości.
Jeśli oczywiście uda jej się odeprzeć nadchodzącą konkurencję ze strony Google i Samsunga, które w grudniu ogłosiły nową wersję Androida dla zestawów słuchawkowych i inteligentnych okularów rzeczywistości mieszanej, mając nadzieję na powtórzenie sukcesu, jaki odniosły w branży mobilnej.
Jak jednak wynika z raportu Bloomberga ambicje Mety związane z humanoidalnymi robotami mogą być nieco inne. Chociaż firma może rozważyć stworzenie robota domowego pod marką Meta, główną ambicją byłoby stworzenie platformy dla robotów – podobnie jak Android jest platformą napędzającą telefony.
To wszystko jest obecnie częścią misji Meta, która najwyraźniej ma na celu by nazwa „Meta” oznaczała coś innego niż tylko aplikacje społecznościowe.