Kolejna duża inwestycja w ramach CPK?

Centralny Port Komunikacyjny (CPK) planuje budowę drugiego tunelu pod Łodzią, którym kursować będą pociągi dalekobieżne dużych prędkości. To trasa z Warszawy przez CPK do dworca Łódź Fabryczna i dalej w stronę Wrocławia i Poznania – powiedział rzecznik CPK Konrad Majszyk.

Obecnie pod Łodzią PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK) budują tunel prowadzący z Dworca Kaliskiego na Dworzec Fabryczny. Ma to ułatwić kolejową komunikację aglomeracyjną i pasażerską między miastami oraz umożliwić szybsze podróżowanie przez Łódź.

Inna będzie funkcja drugiego łódzkiego tunelu kolejowego, który zamierza budować spółka Centralny Port Komunikacyjny.

- Nasz tunel będzie obsługiwał pociągi dużych prędkości, które w rejonie Łodzi zatrzymywać się będą tylko na Dworcu Fabrycznym. To tunel dalekobieżny, w przyszłości kluczowy element trasy między Łodzią i Warszawą, po której pociągi będą jeździły z prędkością do 250 kilometrów na godzinę, zapewniając czas przejazdu między Warszawą i Łodzią w ok. 45 minut

wyjaśnił rzecznik CPK Konrad Majszyk.

Dodał, że linia Warszawa – CPK – Łódź będzie stanowić kręgosłup planowanego systemu kolei dużych prędkości i jest bardzo ważna, bo włączy Centralny Port Komunikacyjny w sieć połączeń dalekobieżnych Polski. Spółka przygotowuje się do ogłoszenia przetargu na wybór wykonawcy koncepcji programowo-przestrzennej i projektu budowlanego tunelu.

- To będzie element szybkiej trasy planowanej ze stolicy przez CPK do Łodzi i dalej do Wrocławia - mówił rzecznik CPK i akcentuje konieczność współpracy przy budowie tunelu z PKP PLK.

- Ta współpraca jest potrzebna, dlatego, że spółka PKP PLK przed laty opracowywała koncepcję Y, nazwaną tak od kształtu linii dla szybkich kolei Warszawa – Łódź - Poznań – Wrocław - mówił Majszyk.

- Część dokumentacji jest już opracowana i wciąż aktualna, np. studium wykonalności, decyzja środowiskowa, która jest nam teraz potrzebna. Chcielibyśmy z tych gotowych materiałów skorzystać, dokonując aktualizacji na potrzeby naszego projektu – tłumaczył.

- Ostatnie publiczne wypowiedzi przedstawicieli zarządu PKP PLK wskazują, że nasza współpraca idzie w dobrym kierunku i że jesteśmy coraz bliżej podpisania porozumienia w tej sprawie. Liczymy na dobrą wolę ze strony PKP PLK i chęć współdziałania dla niezbędnych inwestycji kolejowych w Polsce – powiedział rzecznik CPK dodając, że współdziałanie obydwu spółek, w przypadku budowy drugiego tunelu pod Łodzią, to oszczędność czasu i pieniędzy.

Jeśli firmy dogadają się, budowa tunelu CPK mogłaby rozpocząć się w roku 2023, a przed końcem 2027 roku łódzki tunel dalekobieżny byłby gotowy. Szacowany wstępnie koszt budowy kolejowego odcinka Warszawa – CPK - Łódź wynosi ponad 8 mld złotych.

Źródło

Skomentuj artykuł: