Kolejne przetargi na modernizację szlaków kolejowych

Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiła pięć przetargów na inwestycje o wartości prawie 6 mld zł. Postępowania dotyczą modernizacji linii kolejowych - od Będzina przez Sosnowiec, Katowice, Tychy do granicy w Zebrzydowicach, kolejowej obwodnicy Poznania oraz przebudowy stacji Słupsk. Przetargi pozwolą na realizację inwestycji planowanych z nowej perspektywy finansowej Unii Europejskiej na lata 2021-2027, m.in. z programu Łącząc Europę (Connecting Europe Facility - CEF).

PKP PLK ogłosiły trzy przetargi o wartości 3,7 mld zł na przebudowę linii od Będzina przez Sosnowiec, Katowice, Tychy do granicy w Zebrzydowicach. Efektem inwestycji będą szybsze i wygodniejsze podróże koleją w aglomeracji i do granicy z Czechami. Planowana jest modernizacja sieci trakcyjnej, obiektów inżynieryjnych oraz torów. Prędkość pociągów wzrośnie do 160 km/h. Zwiększy się bezpieczeństwo ruchu poprzez zastosowanie nowoczesnych systemów sterowania ruchem.

Celem przebudowy kolejowej obwodnicy Poznania jest przystosowanie linii do kolejowych do połączeń aglomeracyjnych. Aktualnie linia wykorzystywana jest głównie do przewozu ładunków. Projekt obejmuje budowę łącznicy Poznań Strzeszyn – Poznań Piątkowo, co usprawni podróże w poznańskim węźle kolejowym. Planowana jest kompleksowa modernizacja łącznie ponad 70 km torów i sieci trakcyjnej. Umożliwi to przejazdy pociągów pasażerskich z prędkością 100-120 km/h. Dogodniejszy dostęp do kolei w obrębie aglomeracji poznańskiej zapewni planowana budowa 7 nowych przystanków: Poznań Suchy Las, Poznań Piątkowo, Poznań Naramowice, Poznań Koziegłowy, Poznań Zieliniec, Poznań Kobylepole, Poznań Franowo oraz przebudowa przystanku Swarzędz Nowa Wieś. Szacunkowa wartość prac w ramach ogłoszonego przetargu „Prace na towarowej obwodnicy Poznania” to ponad 1,5 mld zł.

Dzięki przebudowie stacji Słupsk zwiększy się dostępność i komfort obsługi podróżnych. Projekt zakłada przebudowę trzech peronów oraz układu torowego. Perony będą wyższe, co ułatwi podróżnym wsiadanie do pociągów. Historyczny charakter stacji podkreślą odrestaurowane zabytkowe wiaty peronowe oraz kioski. Nowoczesny system informacji pasażerskiej m.in. wyświetlacze, ułatwi orientację w podróży. W Kobylnicy Słupskiej będzie drugi peron, co ułatwi podróże na trasie Słupsk – Szczecin.
 

Skomentuj artykuł: