Szef australijskiego przewoźnika lotniczego Qantas Alan Joyce poinformował o „wysłaniu na emeryturę” ostatniego Boeinga 747 ze swojej floty. Samolot „dokona żywota” na pustyni Mojave w Kalifornii. Qantas to kolejna linia, która wycofała się z eksploatacji Jumbo Jetów. Finansowe problemy związane z eksploatacją podniebnych kolosów dotyczą także flagowego samolotu Airbusa A380.
W ostatnim czasie kolejni potentaci lotniczy – zarówno producenci, jak i przewoźnicy – informują o stratach w zw. z eksploatacją dużych transkontynentalnych samolotów pasażerskich.
Konsorcjum lotnicze Airbus poinformowało niedawno o stracie netto w ujęciu rocznym na poziomie 481 mln euro w I kwartale 2020 roku z powodu koronawirusa. Zdaniem komentatorów wyniki finansowe firmy świadczą o tym, że lotniczy gigant "został rzucony na kolana".
W komentarzach do sprawozdań finansowych podkreślono, że konsorcjum dotknięte zostało przez skutki epidemii koronawirusa.
Komentatorzy oceniają, że Airbus, będący flagowym europejskim projektem, "został rzucony na kolana", a „koronawirus zabija A380”.
CZYTAJ WIĘCEJ: „Krwawy koniec” flagowego Airbusa. Koronawirus zabija A380
Także brytyjski gigant lotniczy British Airways poinformował przed tygodniem, że wskutek kryzysu w branży lotniczej spowodowanego epidemią koronawirusa, wycofuje z użytku wszystkie swoje samoloty Boeing 747.
Brytyjski przewoźnik był dotychczas największym na świecie operatorem Jumbo Jetów. Ostatnio miał ich w swojej flocie 31 sztuk.
- Z wielkim smutkiem możemy potwierdzić, że proponujemy wycofanie z eksploatacji całej naszej floty 747 ze skutkiem natychmiastowym. Jest mało prawdopodobne, żeby w sytuacji zmniejszenia popytu na podróże spowodowanego globalną pandemią Covid-19 nasza wspaniała „królowa nieba” ponownie obsługiwała komercyjne połączenia dla British Airways -
British Airways, która jest własnością International Airlines Group (IAG), poinformowała, że wszystkie samoloty zostaną wycofane ze skutkiem natychmiastowym. Początkowo planowano je wycofać z eksploatacji w 2024 roku. Samoloty Boeing 747 stanowią około 10 proc. całej floty BA.
Z eksploatacji legendarnych Jumbo Jetów wycofały się również australijskie linie lotnicze Qantas, które były kiedyś jedynymi na świecie liniami lotniczymi z flotą Jumbo Jetów.
Szef australijskiego przewoźnika Alan Joyce poinformował o „wysłaniu na emeryturę” ostatniego Boeinga 747 ze swojej floty. Pożegnalna podróż samolotu zakończy się na pustyni Mojave w Kaliforni.
Według danych firmy Cirium, która analizuje rynek przewozów lotniczych, w użyciu jest obecnie ok. 500 Boeingów 747, z których 30 to samoloty regularnie przewożące pasażerów, 300 jest używanych do transportu towarów, a pozostałe znajdują się w hangarach.