Rosnący popyt wśród kupujących w połączeniu z niedoborami kontenerów transportowych i wąskimi gardłami w portach a także wprowadzenie ograniczeń pandemicznych spowodowało spore ograniczenia w podaży produktów wytwarzanych w Wietnamie. Gama dotkniętych ograniczeniami towarów jest bardzo szeroka, od odzieży po buty.
Niektórzy z największych amerykańskich sprzedawców odzieży i obuwia powołują się na jeden katalizator, który spotęgował presję: zamknięcia fabryk w Wietnamie wynikające z drugiej fali epidemii koronawirusa w tym kraju.
To skłoniło marki takie marki jak: PacSun czy Nike, aby ostrzeżenia swych klientów o spodziewanych skutkach tych ograniczeń dla ich podaży. Pod koniec września Nike (NKE) obniżyło całoroczne prognozy sprzedaży z powodu problemów z łańcuchem dostaw, mimo że dyrektor generalny zauważył silny popyt konsumencki.
Nike produkuje około trzech czwartych swoich butów w Azji Południowo-Wschodniej, a 51% i 24% produkcji odpowiednio w Wietnamie i Indonezji. Ale ponieważ rząd Wietnamu nałożył ograniczenia związane z pandemią, w tym obowiązkowe zamknięcie fabryk na kilka tygodni od lipca do września, Nike oznajmiło, że stracono 10 tygodni produkcji.
Nawet gdy fabryki zaczną ponownie się otwierać, czego firma spodziewa się w październiku, rozpędzanie się do pełnej produkcji może potrwać kilka miesięcy, oznajmił dyrektor finansowy Nike, Matthew Friend. Szefowie firmy poinformowali, że połowa fabryk odzieży Nike w Wietnamie jest obecnie zamknięta.
Wietnam odpowiada także za jedną trzecią produkcji obuwia i odzieży sportowej marki Under Armour. Dyrektor generalny Under Armour (UA) Patrik Frisk powiedział ostatnio, że ściśle monitoruje wpływ przestojów tamtejszych fabryk na łańcuch dostaw, nazywając to „sytuacją rozwijającą się”.
Wietnam jest kluczowym dostawcą do Stanów Zjednoczonych, w szczególności odzieży i obuwia. - To bardzo duży partner Stanów Zjednoczonych. To nasze drugie co do wielkości źródło odzieży i obuwia – poinformował Steve Lamar, prezes i dyrektor generalny grupy branżowej American Apparel and Footwear Association. Największym dostawcą odzieży i obuwia na rynek amerykański pozostają Chiny.
W lipcu Wietnam znalazł się w ogniu epidemii koronawirusa spowodowanej nowym jego wariantem, który, jak powiedział minister zdrowia Wietnamu, doprowadził do szybkiego rozprzestrzeniania się nowych infekcji w strefach przemysłowych kraju. Następnie rząd nałożył surowe blokady i tymczasowo zamknął tam fabryki do połowy sierpnia, a następnie przedłużył ograniczenia do września. Niektóre fabryki pozostają nadal zamknięte.
Wszystko to oznacza, że produkcja wszystkiego, od trampek i sandałów po dżinsy, sukienki, T-shirty, kurtki i nie tylko została przerwana.
Zdaniem ekspertów marki obuwia sportowego, takie jak Nike i Adidas, są najbardziej narażone na poważne zakłócenia w łańcuchu dostaw, ponieważ „Wietnam był silną alternatywą produkcyjną dla Chin w ostatnich latach”. Inne marki, które mają znaczącą produkcję w Wietnamie, to producent Ugg Deckers Outdoor (DECK), Columbia Sportswear, Coach parent Tapestry (TPR) i Capri Holdings (właściciel marki Michael Kors). Szacuje się, że ponowne uruchomienie fabryk w Wietnamie może zająć od pięciu do sześciu miesięcy po zakończeniu blokady.