Będące największym przewoźnikiem powietrznym w Ameryce Łacińskiej chilijsko-brazylijskie linie lotnicze LATAM poinformowały we wtorek, że złożyły w sądzie w Nowym Jorku wniosek o wszczęcie wobec nich w USA postępowania upadłościowego umożliwiającego finansową sanację i restrukturyzację spółki.
Chodzi tu o przewidziane w rozdziale 11 amerykańskiego kodeksu upadłościowego postępowanie, w którym dłużnikowi zapewnia się ochronę przed wierzycielami i tym samym kontynuowanie statutowej działalności.
LATAM to kolejna ofiara niemal całkowitego wstrzymania międzynarodowego pasażerskiego ruchu lotniczego w rezultacie pandemii koronawirusa. Wcześniej o zgodę na wstrzymanie bieżących płatności wystąpiły do wymiaru sprawiedliwości USA kolumbijskie linie Avianca oraz towarzystwo Virgin Australia.
Jak podał Reuters, dostarczony nowojorskiemu sądowi wniosek ocenia obecne aktywa LATAM na około 10 mld dolarów, a długi na około 50 mld dolarów. Linie LATAM powstały w 2012 w wyniku fuzji dwóch towarzystw lotniczych - chilijskiego LAN i brazylijskiego TAM.
"Choć podjęliśmy szereg trudnych przedsięwzięć na rzecz złagodzenia skutków tego bezprecedensowego załamania w branży, to ostatecznie takie właśnie rozwiązanie prezentuje najlepszą opcję" - napisał w oświadczeniu prezes LATAM Roberto Alvo.
Dotychczasowa działalność przewozowa zostanie utrzymana, a złożony wniosek nie dotyczy filii LATAM w Argentynie, Brazylii i Paragwaju.
Największym udziałowcem LATAM są amerykańskie linie lotnicze Delta, które w 2019 roku w obliczu korzystnej wówczas sytuacji rynkowej zakupiły za 1,9 mld dolarów pakiet 20 proc. akcji.
Jak głosi komunikat LATAM, inni najważniejsi akcjonariusze, w tym rodziny Cueto i Amaro oraz linie Qatar Airways, przekażą spółce do 900 mln dolarów na jej bieżące funkcjonowanie, a ewentualna podobna i realizowana "w prawnie dozwolonym zakresie" pomoc ze strony pozostałych udziałowców będzie powitana z uznaniem. Według komunikatu, LATAM ma obecnie w gotówce około 1,3 mld dolarów.