Firmy zatrudniające powyżej 250 osób najlepiej dbają o rodzinę. Chętnie zgadzają się na pracę zdalną czy dostosowanie godzin pracy do obowiązków związanych z opieką nad małymi dziećmi: robi to aż 75 proc. największych pracodawców. Jednocześnie ponad 42 proc. wszystkich przebadanych przedsiębiorców na działania prorodzinne nie przeznacza ani złotówki - wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie Fundacji Projekt.PL.
Celem badania „Rozwiązania prorodzinne w firmach prywatnych w Polsce” była analiza praktyk stosowanych w prywatnych przedsiębiorstwach w Polsce.
Ocena ta została przeprowadzona z punktu widzenia osoby zarządzającej w firmie. Działania prorodzinne podzielono na cztery grupy: troska o dzieci, organizacja czasu pracy, troska o młodych rodziców oraz promowanie rodzin. Badania przeprowadzono wiosną br.
- Jak wynika z badania, najbardziej prorodzinnymi przedsiębiorstwami okazały się być spółki akcyjne, dla których średni odsetek stosowania rozwiązań wspierających rodzinę wynosi 35,6 proc. Najlepiej dbają o dzieci swoich pracowników, oferują najwięcej rozwiązań ułatwiających pracę młodym rodzicom i najlepiej organizują czas pracy, tak aby „świeżo upieczeni” ojcowie i matki spędzali ze swoimi pociechami jak najwięcej czasu
Tendencję tę potwierdza analiza średniej liczby stosowanych rozwiązań, wspierających rodzinę. W spółkach akcyjnych wdrażano średnio niemal osiem rozwiązań prorodzinnych, podczas gdy w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością nieco ponad pięć.
Zdaniem prowadzącego badania prof. Michała Michalskiego z Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu na podstawie posiadanej wiedzy można postawić hipotezę, iż dzieje się tak dlatego, bo spółki akcyjne to częściej organizacje o większych rozmiarach, które z jednej strony dysponują większymi budżetami, a z drugiej zatrudniają większą liczbę pracowników. Przekłada się to więc na większe możliwości finansowania konkretnych rozwiązań prorodzinnych.
- Przy większej liczbie pracowników poziom oczekiwań, że pracodawca takie rozwiązania wprowadzi, może być wyższy. Spółki akcyjne w polskich warunkach prawdopodobnie porównują się do podobnych firm zagranicznych, szczególnie zachodnich i w ten sposób czerpią pewne pomysły i rozwiązania w tym obszarze - mówi profesor Michalski.
Zaangażowanie firm w rozwiązania wspierające rodzinę wiąże się też z ich wielkością. Liderami są przedsiębiorstwa zatrudniające powyżej 250 osób. Wprowadzają one średnio ponad 7 rozwiązań prorodzinnych. Najmniejsze przedsiębiorstwa - zatrudniające do 25 osób - wprowadzają ich średnio nieco ponad pięć. Zadziwiający jest fakt, że firmy zatrudniające od 101 do 250 pracowników stosują mniej rozwiązań wspierających rodziny niż przedsiębiorstwa trzecie w kolejności pod względem wielkości.