Nie stój na autostradowych bramkach

Wystarczy jedno urządzenie pokładowe - i możliwe jest wnoszenie opłaty za przejazd drogami objętymi elektronicznym poborem opłat na terenie całej Unii Europejskiej. W Polsce już to działa.

Jak informuje resort finansów, Europejska Usługa Opłaty Elektronicznej (ang. European Electronic Toll Service - EETS) umożliwia opłacenie przejazdu w państwach Unii Europejskiej posiadających elektroniczne systemy poboru opłat na podstawie tylko jednej umowy, z jednym dostawcą usługi EETS, przy wykorzystaniu jednego urządzenia pokładowego (tzw. OBU, z ang. On Board Unit). - EETS ułatwia przewoźnikom międzynarodowym uiszczanie opłat drogowych i realizację przejazdów - poinformowała Justyna Pasieczyńska, rzecznik  Szefa Krajowej Administracji Skarbowej (KAS). - Dzięki temu rozwiązaniu nie ma konieczności montażu i demontażu w pojeździe różnych urządzeń służących do naliczania stosownej opłaty, w zależności od kraju przejazdu i dostawcy usługi poboru opłat – wystarczy jedno urządzenie pokładowe - dodała. Polska dołączyła do grona państw świadczących Europejską Usługę Opłaty Elektronicznej (EETS). Dzięki temu możliwe jest wnoszenie opłaty za przejazd drogami objętymi elektronicznym poborem opłat na terenie całej Unii Europejskiej za pomocą jednego prostego urządzenia - czytamy w Gazecie Polskiej Codziennie.
Pierwszym, akredytowanym dostawcą EETS w Polsce jest włoska firma Telepass S.p.A. - Wkrótce usługę będzie można nabyć także u innych dostawców - zapewnia rzeczniczka KAS. - Na podstawie umowy zawartej z Szefem KAS, dostawca EETS przejmuje część zadań w zakresie poboru opłaty. Dostawca zapewnia urządzenie pokładowe OBU, niezbędne do naliczenia i pobrania należnej opłaty za przejazd. Rozliczenie opłat odbywa się pomiędzy użytkownikiem OBU a dostawcą EETS oraz pomiędzy dostawcą EETS a Szefem KAS - dodała. System jest więc bardzo prosty - operator EETS sam oblicza należność za przejazd (z weryfikacją KAS) i bierze za to finansową odpowiedzialność. Tak więc w przypadku użytkowników EETS obsługa i kontrola obejmuje wąski zakres czynności: wyłącznie wyposażenie pojazdu w działające urządzenie pokładowe z prawidłowo wprowadzonymi parametrami samochodu (kategoria pojazdu i liczba osi). Natomiast wszelkie spory KAS wyjaśnia z operatorem EETS. KAS informuje, że użytkownicy systemu e-TOLL, którzy chcą  skorzystać z  EETS, powinni skontaktować się z akredytowanym dostawcą EETS lub postępować zgodnie z informacjami opublikowanymi  na stronie internetowej www.telepass.com/en/truck. Jak sprawdziliśmy, najpopularniejsza oferta Telepass dla pojazdów powyżej 3,5 t  obejmuje urządzenia KMaster.GenericName oraz Telepass SAT. To pierwsze pozwala zarządzać flotą pojazdów - m.in.  śledzić pojedyncze trasy, monitorować opłaty drogowe i koszty paliwa - a także wnosić opłaty za autostrady w 14 krajach. Urządzenie KMaster.GenericName pozwala też na wnoszenie opłat parkingowych we Włoszech, Francji i Hiszpanii oraz opłaty za prom w Cieśninie Mesyńskiej. Telepass SAT  oprócz zarządzania flotą daje te same możliwości co KMaster.GenericName. Zainteresowanie świadczeniem usługi EETS w systemie e-TOLL wyraziło łącznie 7 dostawców. Szef KAS podpisał już umowę z kolejnym dostawcą EETS dla systemu e-TOLL - Toll4Europe GmbH. Oficjalnym partnerem firmy Toll4Europe jest Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych (ZMPD), które jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu skupiającym ponad 4500 firm transportowych i podmiotów gospodarczych, zajmujących się międzynarodowym transportem drogowym. ZMPD oferuje też urządzenie Telepass SAT. 
Dodajmy, że w Polsce system e-TOLL jest obowiązkowy dla wszystkich pojazdów samochodowych oraz zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, a także dla autobusów niezależnie od ich dopuszczalnej masy całkowitej na  drogach zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.

Natomiast w przypadku  samochodów osobowych system e-TOLL  obowiązuje na płatnych odcinkach autostrad zarządzanych przez GDDKiA. Elektroniczne bilety zastąpiły od 1 grudnia 2021 r. w Polsce bramki na autostradach, dzięki czemu nie stoimy w kolejkach do okienka z opłatami - e-bilet autostradowy to jedna z metod płatności samochodem osobowym za przejazd po płatnych odcinkach autostrad zarządzanych przez GDDKiA: A2 Konin-Stryków i A4 Wrocław-Sośnica. Za przejazd tymi odcinkami w systemie e-TOLL można też zapłacić  w aplikacji e-TOLL PL oraz korzystając ze wspomnianych urządzeń GPS (OBU i ZSL dopuszczonych do systemu e-TOLL).

Skomentuj artykuł: