Nowa strategia Poczty Polskiej. Prezes Zdzikot: Rozwijamy sieć umożliwiającą odbiór paczek
Chcemy w perspektywie strategicznej rozwinąć naszą sieć umożliwiającą odbiór przesyłek i paczek w punkcie do 20 tys. punktów. Zawarliśmy już w tym obszarze konkretne umowy, w najbliższym czasie będziemy o tym komunikować. To się po prostu wydarzy – powiadomił podczas debaty prezes Poczty Polskiej Tomasz Zdzikot mówiąc o nowej strategii Poczty Polskiej na lata 2021-2023.
W ramach forum Ministerstwa Aktywów Państwowych odbyła się debata na temat nowej strategii Poczty Polskiej do 2023 roku. Jednym z gości był prezes Poczty Tomasz Zdzikot, który był pytany o ten dokument.
Osobiście nie jestem fanem strategii jako dokumentów, które mówią o tym, jak za bardzo wiele lat będzie bardzo pięknie. Bardziej wolę konkretne działania i konkretne przedsięwzięcia, dlatego strategia, którą wypracowaliśmy wspólnie z kolegami z zarządu i z menadżerami Poczty Polskiej w ramach wielu spotkań i warsztatów jest pewnego rodzaju kompromisem. Ona z jednej strony jest strategią średniookresową, to jest strategia 3 letnia, z drugiej strony jest wypełniona treścią, a towarzyszy jej także operacjonalizacja, która przewiduje konkretne działania, wraz z przydzieleniem ich odpowiedzialności
Przypomniał, że Poczta Polska to blisko 463 lata historii i tradycji. Dodał, że spółka zawsze podlegała zmianom, stąd też strategia musiała być nowa.
Zmiany jakie zaszły w ciągu ostatniego roku, w czasie trwania pandemii w naszym kraju i na świecie są tak daleko idące, że musieliśmy zweryfikować nasza plany i zamierzenia
Zapewnił, że Poczta będzie dostosowywać się do zmieniających się warunków, do stale modyfikującego się otoczenia społeczno-gospodaraczego.
Nasza wizja jest prosta, Poczta chce być niezawodnym i wiarygodnym partnerem w komunikacji wszystkich i wszędzie. Natomiast znaczy to już zupełnie coś innego niż kilak lat temu, niż jeszcze nawet rok temu. Pandemia przyspieszyła chociażby znacząco procesy cyfryzacyjne
Prezes posłużył się kilkoma danymi liczbowymi., żeby unaocznić, jaką rewolucję musi przejść Poczta Polska by sprostać oczekiwaniom klientów i wyzwaniom rynku.
Dziś Poczta Polska to instytucja niezwykle rozległa, rozbudowana. Doręczamy przeszło 1,4 mld różnego rodzaju przesyłek każdego roku. natomiast musimy pamiętać o tym, że mniej więcej 70 proc. przychodów poczty jest generowanych przez usługi , które możemy uznać za świadczone na rynkach, przynajmniej nie rozwijających się, jeżeli nie schyłkowych, czyli rynki związane z przesyłkami tradycyjnymi, listowymi, z przekazami pocztowymi, czy z wpłatami gotówkowymi na rachunki bankowe. Blisko czterokrotnie mniej przychodów uzyskujemy dziś z rynków wznoszących, z rynków, które traktujemy jako perspektywiczne, czyli z usług cyfrowych, z obsługi runku KEP – czyli usług kurierskich, paczkowych, z obsługi sklepów internetowych, rynku e-commerce oraz z usług logistycznych, czyli chociażby z przesyłki paletowej. W ciągu najbliższych trzech lat te proporcje muszą się odwrócić. To ogromne wyzwanie dla naszej firmy
Prezes Tomasz Zdzikot poinformował, że chcą w perspektywie najbliższych lat większość przychodów generowanych było przez rynki wzrostowe. A to nie wydarzy się samo. Poczta Polska musi inwestować.
Bardzo mocno ten akcent podnosimy, także planując konkretne przedsięwzięcia inwestycyjne. W 2020 roku mimo trudnej sytuacji, kryzysu podniesiono poziom inwestycji do 3,4 proc., natomiast w perspektywie tej 3-letniej strategii chcemy osiągnąć poziom 5,8 proc relacji inwestycji do przychodów. To pokazuje, jak duże jest to wyzwanie. Obrazując to kwotą, chcemy w ciągu najbliższych trzech lat, także korzystając bardzo aktywnie z zewnętrznych źródeł finansowania wydać na inwestycje przeszło 1,2 mld zł
Strategia Poczty Polskiej oparta jest na pięciu filarach:
- Poczta nowoczesna
- Poczta efektywna
- Poczta cyfrowa
- Poczta zielona
- Poczta partnerska
W tych wszystkich obszarach wyodrębniliśmy bardzo wiele konkretnych przedsięwzięć. Chcemy bardzo mocno postawić na rynki wznoszące – obsługa rynku paczkowego, obsługa e-commerce, chcemy rozbudowywać wygodną i dostępną dla naszych klientów sieć umożliwiającą odbiór przesyłek i paczek w punkcie. Dziś mamy taką sieć – najbardziej rozbudowaną w kraju. Oferujemy odbiór paczek w punkcie w przeszło 13,4 tys. punktów. Współpracujemy sieciami handlowymi takimi jak Żabka, z koncernem Orlen – tam też umożliwiając odbiór naszych paczek. Chcemy w perspektywie strategicznej rozwinąć naszą sieć do 20 tys. punktów. Zawarliśmy już w tym obszarze konkretne umowy, w najbliższym czasie będziemy o tym komunikować. To się po prostu wydarzy
Chcemy udostępnić naszym klientom możliwość odbioru paczek i skorzystania z automatów paczkowych. To jest również projekt, który został przez nas uruchomiony i przygotowany. W perspektywie roku 2022 chcemy, by było ich w naszym kraju przynajmniej 2000
Wymienił kluczowe dwa projekty cyfrowe Poczty Polskiej. Wdrożenie elektronicznych doręczeń. Ustawa o doręczeniach elektronicznych wskazuje, że Poczta Polska będzie narodowym operatorem cyfrowym już w tym roku. Poczta Polska będzie odpowiadała za elektroniczne doręczenie przesyłek kierowanych m.in. przez administracje do obywateli.
To jest projekt niezwykle dla nas ważny, kluczowy, który będzie być może decydował o przyszłości firmy w latach kolejnych, bardzo wielu latach, nie trzech, ale na pewno w bardzo odległej perspektywie
Drugim projektem jest projekt celnopodatkowy, który wynika z przepisów prawa europejskiego. „On także w przeszło 60 proc. jest projektem IT, który w tej chwili realizujemy. Jesteśmy w fazie wytwórczej” – podał.