Planujesz zakup samochodu elektrycznego? Zobacz, kto może liczyć na dofinansowanie

Wobec licznych wątpliwości wynikających m.in. z nierzetelnych informacji w mediach, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej postanowił wyjaśnić błędne interpretacje programów „eVAN”, „Zielony sa-mochód” i „Koliber”
 


Mit 1 o programie „eVAN – dofinansowanie zakupu elektrycznego samochodu do-stawczego”: Dotowane w ramach programu „eVAN” pojazdy nie mogą być wykorzystywane do prze-wozu towarów.

Fakt:
Wsparcie na zakup nowych pojazdów elektrycznych kategorii N1 w ramach realizowane-go przez NFOŚiGW programu „eVAN” umożliwia przedsiębiorcom posiadanie nowocze-snego oraz bezemisyjnego taboru do świadczenia usług m.in.: przeprowadzkowych, pocztowych lub kurierskich, usług transportu zintegrowanych ze sprzedażą towarów (do-stawa zakupionych towarów do klienta) albo usług obejmujących zbieranie i przetwarza-nie odpadów.

Jedynie drogowy transport towarów, w szczególności świadczenie usług transportowych lub spedycyjnych, nie może być wykonywany przy wykorzystaniu dotowanych przez NFOŚiGW pojazdów. Obostrzenie to wynika z warunków udzielania pomocy de minimis.
 
Mit 2 o programie „Zielony samochód – dofinansowanie zakupu elektrycznego samochodu osobowego”: Forma zabezpieczenia zakupu elektrycznego samochodu osobowego (chodzi w postaci cesji z ubezpieczenia pojazdu jest bardzo niekorzystna, jej koszt jest niewspółmiernie wy-soki oraz wyklucza możliwość zaciągnięcia kredytu na zakup pojazdu.

Fakt:
Proponowane wsparcie dotacyjne na zakup elektrycznego samochodu osobowego w ra-mach programu „Zielony samochód”, zabezpieczone będzie jedynie cesją praw z polisy ubezpieczeniowej, co więcej jedynie do kwoty udzielonego dofinansowania. Takie za-bezpieczenie umożliwia finansowanie samochodu również kredytem bankowym. Należy dodać, iż cesja na kilka podmiotów jest możliwa w polskim systemie prawnym i jest w takiej formie stosowana w praktyce.
 
Mit 3 o programie „Koliber – taxi dobre dla klimatu (pilotaż)”: Tylko tanie i małe taksówki można zakupić ze środków NFOŚiGW.

Fakt:
Program „Koliber” nie ogranicza ceny kupowanego pojazdu. Wartość dofinansowania naliczana jest z uwzględnieniem warunku, że maksymalny koszt kwalifikowany dla zaku-pu jednego pojazdu i ewentualnie ładowarki wynosi 150 000 zł. Wszystkie koszty powyżej 150 000 zł należy uwzględnić w kosztach niekwalifikowanych przedsięwzięcia.
Kupiona w ramach programu „Koliber” elektryczna taksówka może być dowolnej marki i posiadać indywidualnie dobrane wyposażenie zgodne z preferencjami i możliwościami finansowymi zainteresowanego.
 

Źródło

Skomentuj artykuł: