Polacy mniej zadowoleni z pracy niż rok temu

Wyniki 6. edycji badania „Szczęście w pracy Polaków” pokazują, że poziom zadowolenia Polaków z życia zawodowego zmalał. W 2021 r. wynosił on 7,9 w 10-punktowej skali - dziś jest to 6,9. Co wpływa na to, jak oceniamy swoją pracę i jaką rolę odgrywają tu pracodawcy?

Miniony rok był wymagający, zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Wojna na wschodzie, rosnąca inflacja i kryzys gospodarczy – te czynniki społeczno-gospodarcze nie mogły pozostać bez wpływu na nasze życie, w tym na obszar zawodowy.

Jak wynika z najnowszego raportu „Szczęście w pracy Polaków”, przeprowadzonego przez agencje Jobhouse i Great Digital, jesteśmy mniej zadowoleni z pracy i mamy co do niej większe wymagania.

Głównymi czynnikami, które według ankietownych mają wpływ na poczucie zadowolenia
z pracy są: dobre wynagrodzenie (89% wskazań), współpracownicy, na których można liczyć (83%), możliwości rozwoju (81%) oraz przyjazna atmosfera (80%). Dla 77% ważne są także relacje z przełożonym. Wynagrodzenie od lat pozostaje na pierwszej pozycji, widoczny jest jednak wzrost znaczenia roli współpracowników oraz rozwoju.

- Oczekiwania kandydatów (zwłaszcza specjalistów) znacząco wzrosły, co jest skutkiem niepewnej sytuacji gospodarczej. Wzrost wymagań nie ogranicza się tylko do sfery finansowej. Dla kandydatów liczy się również ich kondycja psychiczna oraz komfort pracy. Czas pandemii spowodował bowiem zmianę podejścia pracowników do wielu procesów zachodzących w organizacjach - mówi Katarzyna Koszułap, Talent Acquisition Assistant Vice President w State Street Bank.

Na poziom szczęścia ma także wpływ możliwość wykonywania pracy w formie zdalnej. Aż 78% ankietowanych jest zadowolonych z wymiaru pracy zdalnej. Analizując wyniki dokładniej, widzimy, że poziom szczęścia rośnie wraz z możliwością wykonywania pracy poza biurem. Co ważne, aż 67% ankietowanych twierdzi, że wymiar oferowanej pracy zdalnej ma bardzo duży lub duży wpływ na ich poczucie szczęścia w pracy.

- Wynik badania jasno pokazuje, że jest jeszcze wiele do zrobienia w kwestii zwiększenia satysfakcji z pracy. Ponad 1/3 respondentów nie poleciłaby obecnej firmy innym, a tylko 4% mniej znalazło się na neutralnym gruncie. Nie oznacza to, że w drugim przypadku taki wynik powinien zostać odebrany jako pozytywny lub do zaakceptowania. W momencie, kiedy 32% pasywnych pracowników nie zauważy poprawy lub poczuje pogorszenie sytuacji, bardzo łatwo zamienią się w krytyków - mówi Anika Osmólska, People and Culture Manager w TRAFFIT.

Badani sądzą, że pracodawcy nie starają się o to, by podnieść poziom szczęścia
u pracowników. Określili ich starania na poziomie 5,8 punktów w 10 stopniowej skali, co jest wynikiem o 1 punkt niższym niż w 2021 roku. To ważny sygnał dla pracodawców, by wprowadzić zmiany i zatrzymać cennych pracowników.

By zapobiec odejściom z pracy czy frustracji pracowników, warto przeprowadzić wśród nich anonimowe badanie, które sprawdzi, czego potrzebują, za co cenią swoją pracę i co oddziałuje na nich negatywnie.

- Przeprowadzenie badania to doskonała metoda, by lepiej poznać swoich pracowników. Jak wynika z raportu, wiele osób czuje, że ich pracodawcy nie starają się o polepszenie warunków czy atmosfery w pracy. Warto pokazać, że jest inaczej. Tylko mając konkretne informacje, można trafić w czuły punkt, zweryfikować, gdzie są problemy i co możemy poprawić - radzi Natalia Bogdan, CEO Jobhouse. I dodaje: - Szczęśliwy zespół to także zgrany zespół, dlatego warto zatrudniać osoby, które mają podobne wartości i cele. O tym trzeba pamiętać już na etapie rekrutacji, zarówno projektując ofertę pracy, jak i przeprowadzając rozmowy kwalifikacyjne.

Źródło

Skomentuj artykuł: