Polska jest mocna w e-autobusach

Tylko cztery kraje europejskie wyprzedzają nas pod względem tempa rozwoju miejskiej floty elektrycznej. Nadal jednak tylko 5 proc. kołowej komunikacji zbiorowej jeździ na prąd - informuje "Puls Biznesu".

Jak podaje gazeta, "do połowy tego roku aż 64 polskie przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej będą dysponować autobusami elektrycznymi".

"W ciągu kolejnych miesięcy łączna liczba e-busów w Polsce wyniesie prawie 850. To 40-procentowy wzrost wobec grudnia 2021 r. i prawie czterokrotny w odniesieniu do 2019 r." - wynika z najnowszej edycji raportu "Polish EV Outlook 2022", przygotowanego przez Polskie Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA).

Według dziennika, "obecnie (stan na 31 grudnia 2021 r.) po polskich miastach jeździ 615 autobusów na prąd". "To 5,2 proc. całego parku autobusów miejskich w Polsce, który liczy nieco ponad 11,8 tys. pojazdów" - napisano.

Dodano, że "największą liczbą e-busów - 160 - dysponuje MZA Warszawa".

"Pojazdy zeroemisyjne stanowią prawie 11 proc. floty stołecznego przedsiębiorstwa. Dalej są MPK Kraków (79 pojazdów - 13,7 proc. floty), MPK Poznań (59 - 18,3 proc.), PKM Jaworzno (44 - 62,9 proc.) i MZK Zielona Góra (43 - 48,3 proc.)" - czytamy.

Gazeta zwraca uwagę, że "zeroemisyjny transport publiczny - podobnie jak inne obszary elektromobilności w Polsce - koncentruje się przede wszystkim w największych miastach".

"Ponad połowa (54,1 proc. - red.) wszystkich autobusów elektrycznych zarejestrowanych w Polsce wchodzi w skład flot kursujących w miastach powyżej 300 tys. mieszkańców. W ośrodkach miejskich liczących od 150 tys. do 300 tys. mieszkańców jeżdżą 83 takie pojazdy. Autobusami elektrycznymi dysponują zaledwie trzy przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej z siedzibą w gminach liczących od 100 tys. do 150 tys. mieszkańców" - mówi "PB" Jan Wiśniewski, dyrektor centrum badań i analiz. PSPA.

Źródło

Skomentuj artykuł: