Polskie szkoły mają uczyć nowoczesnego biznesu i zarządzania. „To rzecz bez precedensu”

Minister Edukacji i Szkolnictwa Wyższego zapowiedział wczoraj, że w 2023 roku znikną z ramy programowej "Podstawy przedsiębiorczości" i zostaną zastąpione nowym i praktycznym przedmiotem "Biznes i zarządzanie". Ma to wpłynąć na edukację finansową i przedsiębiorczą młodych ludzi, aby pokazać im praktyczne aspekty zarządzania i pomóc dokonywać świadomych decyzji biznesowych, poinformował minister Przemysław Czarnek.

W Sali Notowań Giełdy Papierów Wartościowych odbyło się spotkanie Ministra Edukacji i Nauki Przemysława Czarnka z przedstawicielami polskiego biznesu, organizacji przedsiębiorców oraz uczelni ekonomicznych. Wydarzenie miało formułę warsztatów, które były poświęcone nauczaniu zagadnień związanych z przedsiębiorczością w polskich szkołach oraz dostosowaniu ich do potrzeb polskiej gospodarki. Chcemy, aby od 1 września 2023 r. do szkół został wprowadzony przedmiot biznes i zarządzanie, który od 2027 r. będzie można wybrać jako przedmiot dodatkowy na poziomie rozszerzonym na egzaminie maturalnym.

Dziękuję za gotowość do rozmów i konsultacji, od których zależeć będzie kształt i treść nowego przedmiotu biznes i zarządzanie, który planujemy wprowadzi do szkół od roku szkolnego 2023/2024

powiedział Minister Edukacji i Nauki podczas dzisiejszego spotkania, zwracając się do przedstawicieli biznesu.

Szef MEiN zwrócił uwagę, że w nauczaniu przedsiębiorczości konieczne jest położenie większego nacisku na rozwijanie praktycznych umiejętności i kompetencji: – Podstawy przedsiębiorczości weszły do programu nauczania już jakiś czas temu i służą naszej młodzieży, pomagają, by w dorosłym życiu młodzi ludzie potrafili podejmować decyzje finansowe. Za mało jest jednak praktycznych aspektów przedsiębiorczości i zarządzania. Minister Edukacji i Nauki dodał, że młody człowiek już na początku swojego dorosłego życia powinien być wyposażony w kompetencje, które pozwolą mu sprawnie funkcjonować w świecie finansów i zarządzania oraz podejmować odpowiedzialne decyzje finansowe.

Jak te zapowiedzi komentuje ekspert ds. edukacji praktycznej? Marcin Bruszewski, jeden z organizatorów olimpiady Zwolnieni z Teorii, który od 2014 roku zwraca uwagę, że wyzwania XXI wieku zmieniają oczekiwania wobec kandydatów na uczelnie i na rynku pracy. Liczne raporty potwierdzają rangę kompetencji społecznych lub tzw. 4K – kooperacji, komunikacji, kreatywności i krytycznego myślenia, które są integralnymi cechami osoby przedsiębiorczej. 

– Tych kluczowych we współczesnym świecie kompetencji miękkich nie zastąpi jeszcze przez dekady żadna sztuczna inteligencja. Dlatego, żeby kształcić młodych obywateli, którzy wyróżniają się na tle rówieśników z innych krajów, trzeba wprowadzić w życie odważny pomysł ministra Przemysława Czarnka i zacząć uczyć młodzież nowoczesnego podejścia przedsiębiorczego. Zapowiedź nadania przedmiotowi "Biznes i zarządzanie" rangi maturalnej i skupienia się na pracy zespołowej to rzecz bez precedensu i o ogromnym znaczeniu dla przeniesienia polskiej szkoły w XXI wiek

komentuje Marcin Bruszewski.
Źródło

Skomentuj artykuł: