Polsko-włoska współpraca nad Izerą

ElectroMobility Poland współpracuje z włoskim biurem stylistycznym Pininfarina przy projekcie polskiej marki samochodów elektrycznych Izera - poinformowały dziś firmy. Dodano, że chodzi o stylistykę m.in. nadwozia i wnętrza trzech modeli: SUV-a, hatchbacka i kombi.

Współpraca między ElectroMobility Poland (EMP) a włoskim studiem stylistycznym Pininfarina została ogłoszona dzisiaj w Instytucie Wzornictwa Przemysłowego.

"EMP współpracuje z biurem stylistycznym Pininfarina nad projektem stylistyki gamy modelowej polskiej marki samochodów elektrycznych Izera" - przekazały firmy we wspólnym komunikacie.

Zgodnie z informacją współpraca obejmuje "projekt nadwozia, wnętrza oraz HMI (Human Machine Interface) gamy modelowej trzech samochodów elektrycznych — SUV-a, hatchbacka oraz kombi".

Dodano, że auta zostaną zbudowane w oparciu o platformę SEA

"Partnerstwo technologiczne między Geely — właścicielem technologii, a EMP zostało ogłoszone w listopadzie 2022 r." - przypomniano.

Łukasz Maliczenko z EMP, cytowany we wtorkowej informacji, zaznaczył, że możliwość współpracy z firmą Pininfarina "to kolejny ważny krok na drodze do seryjnej produkcji Izery". 

- Jako nowa marka musimy szukać swoich przewag na bardzo konkurencyjnym rynku, a ponadczasowy, atrakcyjny design ma być jedną z cech, które wyróżnią Izerę

stwierdził

Według Maliczenki współpraca Izery z "kolejnym partnerem o renomie i ugruntowanej pozycji w branży to także jasny sygnał dla rynku, że projekt jest na dobrej ścieżce i rozwija się zgodnie z planem i przyjętymi założeniami".

- Współpraca ze start-upami jest częścią strategii Pininfariny, a rozpoczęcie współpracy z nowo powstałym zespołem Izery o wysokich kwalifikacjach pozwala na osiągnięcie sukcesu - ocenił z kolei Giuseppe Bonollo z Pininfariny.

Jak stwierdził główny projektant Izery Tadeusz Jelec, celem współpracy jest "sięgnięcie do stylistycznego DNA, które zaprezentowaliśmy, przedstawiając publicznie prototypy demonstracyjne Izery w 2020 r, i uaktualnienie wypracowanego języka stylistycznego marki".

Za design aut z ramienia EMP odpowiedzialny jest też projektant Mariusz Bekas - dodano.

Jak poinformowano, założona w 1930 r. Pininfarina przekształciła się z firmy rzemieślniczej w międzynarodową grupę usługową zajmującą się projektowaniem przemysłowym z zakresu m.in. architektury, żeglarstwa, szeroko rozumianej mobilności. Grupa zatrudnia 500 osób we Włoszech, Niemczech, Chinach i Stanach Zjednoczonych; zaprojektowała ponad 1200 pojazdów i wykonała ponad 600 projektów z innych dziedzin.

Projekt, jak zapewniła spółka EMP, realizowany jest zgodnie z harmonogramem zaprezentowanym w listopadzie ub. roku podczas ogłoszenia partnerstwa technologicznego z Geely, na podstawie którego uruchomienie produkcji planowane jest na koniec 2025 r. Pierwszym modelem Izery, który zjedzie z linii produkcyjnych, będzie SUV.

Spółka ElectroMobility Poland (EMP) powstała w październiku 2016 r. i była inicjatywą czterech polskich koncernów energetycznych: PGE, Energi, Enei oraz Tauronu, które objęły po 25 proc. kapitału akcyjnego. Wartość kapitału zakładowego wyniosła 70 mln zł.

Z końcem lipca 2021 r. Skarb Państwa podpisał umowę inwestycyjną z ElectroMobility Poland dot. objęcia nowych akcji EMP o wartości 250 mln zł. "Podpisanie umowy i dokapitalizowanie EMP umożliwia realizację kolejnego etapu rozwoju projektu polskiej marki samochodów elektrycznych. Dotychczasowi udziałowcy spółki pozostają w mniejszościowym akcjonariacie z udziałami w wysokości 4,325 proc. każdy, udział Skarbu Państwa wynosi 82,70 proc." - przekazała wówczas firma.

Źródło

Skomentuj artykuł: