Powrót pracowników do pracy zdalnej. Sprawdź, co się zmieni

Rekordy zachorowań na koronawirusa powodują, że pracownicy wracają na home office. I wcale się z tego nie cieszą. Już 4 na 10 pracowników przyznaje, że praca zdalna męczy dużo bardziej niż biurowa, a 37% narzeka na zachwianą równowagę między życiem zawodowym a prywatnym - wynika z raportu międzynarodowej firmy doradczej CBRE „Praca z domu czy z biura?”. 

Jednak doświadczenia z dwóch lat życia z COVID-19 pomagają w pracy w trybie home office. Co drugi pracownik jest bardziej samodzielny i ma większą kontrolę nad organizacją pracy.  

- Pandemia dotknęła wszystkich sfer życia organizacji: kultury, procesów, wartości, wzorów komunikacji i priorytetów. (…)Wiemy już, że nasza przyszłość to różnie interpretowany model hybrydowy, który czerpie to co najlepsze, z potencjału dwóch światów: biura i strefy zdalnej. Teraz, ze względu na rozwój pandemii, ponownie przechodzimy na „home office” - mówi Małgorzata Niewińska, szefowa działu środowiska pracy i zarządzania zmianą w CBRE.

Minister Zdrowia, w związku z szybkim wzrostem liczby zakażań na koronawirusa, zaapelował do wszystkich pracodawców w Polsce, by w miarę możliwości praca zdalna ponownie stała się standardem. Podobne rekomendacje zastosowano m.in. w Anglii czy Belgii. To oznacza, że już teraz pracownicy wracają na home office. Wpływa to pozytywnie na niektóre aspekty ich życia: daje możliwość oszczędzenia czasu i pieniędzy na dojazdy, pozwala spędzać więcej czasu z rodziną i zapewnia więcej miejsca na zaaranżowanie dnia zgodnie z własnymi potrzebami. Z badania CBRE wynika również, że 51% osób, dzięki doświadczeniom pandemii, jest bardziej samodzielna, 50% ma większą kontrolę nad organizacją pracy, a 44% uważa, że jest bardziej produktywna i odpowiedzialna za dostarczane rezultaty biznesowe. 

Home office ma jednak swoje „ciemniejsze strony”, o których warto przypomnieć. Do największych bolączek osób pracujących zdalnie należy większe zmęczenie po typowym dniu pracy (39% wskazań) oraz zachwiana równowaga między życiem zawodowym a prywatnym (37%). 28% pracowników podkreśla niższą jakość domowego biura w kontekście wykonywanych zadań.

Praca zdalna, mimo że mieliśmy niemal dwa lata prób, nadal jednak stanowi wyzwanie. 

- Mimo obecnej sytuacji, nie ma wątpliwości, że biura są nam nadal potrzebne. Warto wykorzystać czas transformacji na przemyślenie aktualnej strategii środowiska pracy: co faktycznie przyciąga pracowników do organizacji, dlaczego chcą lub nie przychodzić do biura, oraz co powinniśmy zmienić, aby ich do tego zachęcić.  W wielu przypadkach pandemia wzmocniła lub zmieniła hierarchię priorytetów. (…)Dziś, w różnie interpretowanym elastycznym modelu pracy, biuro powinno stanowić nie tylko przestrzeń funkcjonalną, ale być miejscem tworzenia społeczności, integracji i wzmacniania relacji. Najważniejszą kwestią jest świadomość zmian oraz gotowość do ich wdrożenia - podsumowuje Małgorzata Niewińska.

Skomentuj artykuł: