Przebudowane tory zwiększają efektywność kolei oraz możliwości obsługi żeglugi morskiej

PKP Polskie Linie Kolejowe SA kończą projekt wart około 1,5 mld zł - współfinansowany z unijnego Instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Organizacja prac zapewnia stały dojazdu pociągów do nabrzeży.

Zwiększą się możliwości przeładunkowe stacji w Świnoujściu i Szczecinie. Inwestycja PLK zapewni kursowanie dłuższych i cięższych składów. Pojadą 750-metrowe pociągi o  obciążeniu 221 kN na oś. Umożliwi to obsługę większej liczby wagonów do przewozu ładunków m.in. w  kontenerach  Składy towarowe zostaną obsłużone szybciej i sprawniej. Czas przeładunków w portach skróci się od kilku do nawet kilkudziesięciu minut.

- Inwestycje zwiększają rolę kolei jako sprawnego, bezpiecznego i ekologicznego transportu ładunków oraz przyniosą wymierne efekty dla gospodarki. Działania PLK wpisują się w ideę Europejskiego Zielonego Ładu - mówi Arnold Bresch, członek zarządu PKP PLK.

Na stacji Szczecin Port Centralny została wykonana większość prac. Ułożonych jest ok. 50  z 60 km nowych torów. Zamontowanych zostało 126 ze 177 rozjazdów - ważnych elementów linii, umożliwiających płynną zmianę toru.

W Świnoujściu, z 35 km nowych torów, układane jest ostatnie kilka kilometrów. Prace są wykonywane między stacją Lubiewo (Międzyzdroje) a Warnowem oraz w rejonie Euroterminalu. Już zabudowano ponad 100 ze 108 rozjazdów. W rejonie Portu Świnoujście budowany jest drugi tor między stacjami Świnoujście Przytór a Świnoujście. Dzięki temu zwiększy się przepustowość - pojedzie więcej pociągów, co zapewni lepszą ofertę przewozową.

Dzięki inwestycji portowej podróżni zyskali lepszy dostęp do kolei z nowych peronów na przystankach Świnoujście Warszów i Świnoujście Port, a także stacji Świnoujście. Zamontowano na nich wiaty, ławki i jasne oświetlenie. Osoby mające trudności z poruszaniem się skorzystają z pochylni. Gotowa jest droga z przystanku Świnoujście Port na stację Świnoujście. PKP PLK planują zakończenie inwestycji do połowy 2022 r.

Inwestycja w liczbach

  •         96 km nowych torów (61 km w Szczecinie i 35 km w Świnoujściu)
  •         285 rozjazdów (177 w Szczecinie i 108 w Świnoujściu)
  •         84 km nowej sieci trakcyjnej (ok. 50 km w Szczecinie i 34 km w Świnoujściu)
  •         22 przebudowane przejazdy kolejowo-drogowe (12 w Szczecinie i 10 w Świnoujściu)
Źródło
Tagi

Skomentuj artykuł: