Przyszłość sektora motoryzacyjnego? Volkswagen eksperymentuje z pojazdami latającymi
Volkswagen bada budowę pojazdów latających w Chinach, stając się następnym producentem samochodów, który stawia na możliwość osobistych podróży lotniczych.
Największy europejski producent samochodów poinformował, że „mobilność pionowa” może być kolejnym krokiem po technologii autonomicznej jazdy.
- Dlatego badamy potencjalne koncepcje i partnerów w studium wykonalności (w Chinach), aby zidentyfikować możliwość uprzemysłowienia tego podejścia
Chiny to największy na świecie rynek samochodów, a także największy klient Volkswagena. Wiadomość pojawia się w czasie, gdy niemiecki producent samochodów kładzie duży nacisk na samochody elektryczne. Koncern dostarczył w zeszłym roku ponad trzykrotnie więcej pojazdów elektrycznych z akumulatorami niż w 2019 r., a dostawy hybryd typu plug-in wzrosły o 175% do 190 500 sztuk.
Jednak „mobilność pionowa” stawia znacznie więcej wyzwań niż mobilność elektryczna, w tym bezpieczeństwo i niezawodność. Latające pojazdy musiałyby operować w zatłoczonej przestrzeni powietrznej, w pobliżu małych dronów i tradycyjnych samolotów, a także potrzebowałyby ram regulacyjnych, co mogłoby zająć lata.
W wywiadzie opublikowanym we wtorek na LinkedIn szef Volkswagen China Stephan Wöllenstein powiedział prezesowi Volkswagena Herbertowi Diessowi, że firma planuje również opracować drona, który mógłby być licencjonowany, co pomogłoby firmie uczestniczyć w przyszłym rynku mobilności indywidualnej, „to wszystko dotyczy umieszczania pojazdów w powietrzu, a nie na ulicach”.
Tym samym Volkswagen dołącza do rosnącej listy firm badających potencjał pojazdów latających. Na targach Consumer Electronics Show w Las Vegas w zeszłym miesiącu firmy Uber (UBER) i Hyundai (HYMTF) zaprezentowały plany dotyczące elektrycznej latającej taksówki.
W międzyczasie firmy takie jak Porsche (POAHF), Daimler (DDAIF) i Toyota (TM) wspierają startupy w tak zwanej branży elektrycznego pionowego startu i lądowania (eVTOL). We wrześniu japońska firma Sky Drive Inc. przeprowadziła pierwszą w Japonii publiczną demonstrację pojazdu latającego. Niemiecki Lilium, który również opracowuje samolot eVTOL, ogłosił w listopadzie powstanie pierwszego w USA centrum w pobliżu Orlando na Florydzie.