W kolejnych dziewięciu wyrokach z dnia 19 października 2021 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie podzielił argumentację Rzecznika MŚP i potwierdził, że do dostaw dań gotowych na wynos - winna być stosowana 5 proc. stawka podatku VAT.
W postępowaniach sądowo-administracyjnych toczących się przy udziale Rzecznika MŚP, w sprawach o sygn. akt III SA/Wa 660/19, o sygn. III SA/Wa akt 661/19, o sygn. akt III SA/Wa 662/19, o sygn. akt III SA/Wa 2047/19, o sygn. akt 2064/19, o sygn. akt III SA/Wa 869/19,o sygn. akt III SA/Wa 691/19, o sygn. akt III SA/Wa 692/19, o sygn. akt III SA/Wa 693/19 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uchylił w całości decyzje Organów II instancji oraz poprzedzające je decyzje Organów I instancji.
W ustnych motywach uzasadnień, WSA w Warszawie wskazał, że w całości podziela pogląd Naczelnego Sądu Administracyjnego wyrażony w wyroku o sygn. akt I FSK 1290/18 z dnia 30 lipca 2021 r. w zakresie opodatkowania 5 % stawką VAT sprzedaży produktów w systemie sprzedaży „food court” oraz „wewnątrz punktów sprzedaży” – na wynos oraz w zakresie sprzedaży w systemie „drive in” oraz „walk through”- gdyż jest on zgodny z zaleceniami zawartymi przez TSUE w wyroku w sprawie o sygn. akt C-703/19 z dnia 22 kwietnia 2021r.
Również w ślad za stanowiskiem NSA wskazanym w powołanym wyroku, WSA w Warszawie uznał, iż w toku prowadzonych postępowań doszło do naruszenia przez organy podatkowe zasady zaufania wynikającej z art. 121 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. W ocenie WSA w Warszawie przedsiębiorcy z branży gastronomicznej opodatkowując sprzedaż produktów żywnościowych 5% stawką podatku VAT działali w uzasadnionym przekonaniu, że jest ona stawką właściwą. Świadczy o tym m. in. fakt istnienia w obiegu prawnym wielu interpretacji indywidualnych potwierdzających, że do dostaw towarów na miejscu oraz na wynos znajdowała zastosowanie stawka 5%. Zdaniem Sądu w czasie do wydania przez Ministra Finansów interpretacji ogólnej, a więc do czerwca 2016 r. istniała utrwalona linia interpretacyjna organów podatkowych potwierdzająca prawidłowość stosowania powyższej stawki podatku VAT. W ocenie WSA w Warszawie zatem organy podatkowe naruszyły zasadę zaufania w związku z czym nie mogą żądać od podatników zwrotu podatku VAT również w zakresie dostaw produktów, z których to klient końcowy zdecydował się skorzystać na miejscu.
Dodatkowo w dwóch sprawach, WSA uznał za zasadny wskazany przez Rzecznika zarzut naruszenia art. 75 §4 i §5 ustawy Ordynacja podatkowa w zw. z art. 2 i 32 Konstytucji RP,
w zakresie dokonanego przez organy podatkowe bezdecyzyjnego zwrotu nadpłaconego podatku VAT. W ocenie Sądu, należy zrównać bezdecyzyjny zwrot nadpłaconego podatku VAT w skutkach procesowych z ostateczną decyzją o stwierdzeniu nadpłaty. W konsekwencji czego organy podatkowe wszczynając postępowanie podatkowe, winny były najpierw wykazać wystąpienie kwalifikowanych przesłanek umożliwiających wzruszenie ostatecznego bezdecyzyjnego zwrotu nadpłaty podatku. W związku z tym zgodnie z zaleceniami Sądu przy kolejnym rozpoznaniu sprawy, powyższa okoliczności winna być wzięta pod uwagę przez organy podatkowe w pierwszej kolejności.
Powołane wyroki, są kolejnymi w których przy rozstrzygnięciu sprawy wojewódzkie sądy administracyjne wzięły pod uwagę wskazywany od samego początku przez Rzecznika MŚP zarzut naruszenia przez organy podatkowe zasady zaufania do działania organów podatkowych.
- Jednocześnie oceniam bardzo pozytywnie przychylenie się przez WSA w Warszawie do zarzutu Rzecznika MŚP w zakresie skutków procesowych bezdecyzyjnego zwrotu nadpłaty podatku. Okoliczność bezdecyzyjnego zwrotu podatku, nie może bowiem stawiać podatnika w gorszej w sytuacji procesowej, niż podatnika który otrzymał zwrot nadpłaty podatku w wyniku wydania decyzji o stwierdzeniu nadpłaty podatku, jest to niezgodne z art. 12 prawo przedsiębiorców nakazującym organom równe traktowanie przedsiębiorców