Sztuczna inteligencja przyszłościa banków

Sztuczna Inteligencja coraz śmielej poczyna sobie w sektorze finansowym. Z badania Cambridge Centre for Alternative Finance i Światowego Forum Ekonomicznego wynika, iż instytucje finansowe coraz chętniej wprowadzają rozwiązania bazujące na SI. Zdecydowana większość pytanych nie ma złudzeń, że sztuczna inteligencja jest przyszłością sektora bankowego.

Sztuczna Inteligencja przestaje być postrzegana jak coś egzotycznego. Najlepszym dowodem jest wprowadzanie rozwiązań bazujących na inteligentnych algorytmach w branży finansowej. Tradycyjny i zachowawczy sektor bankowy już nie tylko obserwuje, ale eksperymentuje ze Sztuczną Inteligencją. A gdzie bankowcy dostrzegają potencjał SI? Przede wszystkim tam, gdzie wcześniej królował człowiek. - SI służy do automatyzacji procesów, które wcześniej były wykonywane ręcznie. Automatyzacja pozwala na szybsze wykonywanie zadań, obniżenie kosztów i łatwiejszą, bardziej intuicyjną obsługę klientów. - wyjaśnia Wojtek Stramski z Deep Change Ventures, funduszu, który wspiera m.in. startupy rozwijające technologie konwersacyjne SI. 

Inteligencja sztuczna, ale robota prawdziwa

Według danych Cambridge Centre for Alternative Finance (CCAF) i Światowego Forum Ekonomicznego, zdecydowana większość globalnych firm świadczących usługi finansowe inwestuje w sztuczną inteligencję. Ponad 70% pytanych przez CCAF przedstawicieli finansowej kadry c-level deklaruje, że ich organizacja wdrożyła lub pracuje nad wdrożeniem sztucznej inteligencji.

- Banki mogą wykorzystać SI do analizy doświadczeń klientów i stworzenie bezproblemowej, całodobowej obsługi klienta - mówi Stramski i dodaje - Ale sztuczna inteligencja w pracy bankowców nie ogranicza się tylko do usług detalicznych. Korzyści z zastosowania AI mogą odnieść również back-office i middle-office bankowości inwestycyjnej oraz wszystkich innych usług finansowych. - wyjaśnia CEO DCV. 

Według ekspertów z Cambridge, sztuczna inteligencja najlepiej odnajduje się w takich obszarach jak zarządzanie ryzykiem (77%), ale także generowanie nowych produktów (80%), oraz automatyzacja procesów stałych (73%), czyli obszary back i middle-office, o jakich mówi Wojciech Stramski. 74% badanych wykorzystuje lub wykorzystywać będzie Sztuczną Inteligencję do obsługi klienta (74%) oraz do pozyskiwania klientów (69%).

Przewaga dzięki technologii

Z badania The Economist Intelligence Unit (EIU) wynika, że ponad trzy czwarte (77%) bankowców na świecie uważa, że umiejętność właściwego wykorzystania Sztucznej Inteligencji będzie kluczowym elementem przewagi rynkowej. Zdaniem samych zainteresowanych, banki lepiej zdigitalizowane poradzą sobie lepiej na rynku, niż te cyfrowo wycofane.
 

Źródło

Skomentuj artykuł: