Szybciej i sprawniej koleją ze Śląska do portów

Modernizowana jest linia kolejowa nr 131, tzw. węglówka, łącząca Śląsk i porty Trójmiasta. Prace trwają na łódzkim odcinku linii Rusiec Łódzki - Zduńska Wola Karsznice. Efektem będzie lepsza oferta podróży oraz sprawniejszy przewóz towarów na tej ważnej dla gospodarki linii. Wykonawca prowadzi roboty na torach i przy sieci trakcyjnej. Inwestycja PKP PLK o wartości ponad 580 mln zł realizowana jest z udziałem środków unijnych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

- Modernizacja linii kolejowych trwa w całej Polsce. Cel tych inwestycji jest jasny: to bezpieczna, komfortowa i przewidywalna polska kolej. Jednym z jej kluczowych elementów jest zmodernizowana linia 131 - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Przebudowane tory, rozjazdy i nowe urządzenia zabezpieczające umożliwią prowadzenie pociągów pasażerskich z prędkością do 140 km/h, a towarowych do 120 km/h. Zwiększy się również przepustowość trasy, co umożliwi przejazd większej liczby pociągów. Sprawny przewóz ładunków wpłynie na rozwój gospodarki i regionu. Inwestycja zwiększy konkurencyjność kolei - ekologicznego transportu w stosunku do przewozów drogowych. 

Prace na odcinku Rusiec Łódzki - Zduńska Wola Karsznice obejmują wymianę 20 km torów, sieci trakcyjnej oraz 62 rozjazdów. Zaplanowano przebudowę 10 obiektów inżynieryjnych, w tym mostów nad rzekami Widawka i Grabia.

Zwiększy się poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym oraz drogowym, dzięki modernizacji 17. przejazdów. Sprawny i bezpieczny przejazdu pociągów pasażerskich i towarowych zapewni Lokalne Centrum Sterowania w Zduńskiej Woli Karsznicach. LCS wyposażony będzie w nowoczesne systemy i sprzęt komputerowy.

PKP PLK SA we wrześniu 2019 r. roku podpisały umowę na zaprojektowanie i wykonanie robót na linii kolejowej nr 131 na odcinku Rusiec Łódzki - Zduńska Wola Karsznice w ramach projektu „Prace na linii kolejowej C-E 65 na odcinku Chorzów Batory - Tarnowskie Góry - Karsznice - Inowrocław - Bydgoszcz - Maksymilianowo”. 

Linia kolejowa łącząca Śląsk z portami jest modernizowana również na innych odcinkach.  Od jesieni ub. roku prowadzone są roboty na 14-km szlaku od miejscowości Kalina do stacji Herby Nowe i Wręczyca oraz na 11-km odcinku Miedźno - Działoszyn. Prace obejmują też łącznicę 704 Herby Stare - Herby Nowe. Wartość inwestycji to ponad 1,2 mld zł.

 

Skomentuj artykuł: