Sezon rowerowy już się rozpoczął, pogoda sprzyja długim przejażdżkom, widać to na drogach. Rodzinne eskapady bez wątpienia sprawiają sporo frajdy. Niestety, brak ostrożności, brawura, a także nieznajomość przepisów powoduje, że każdego roku dochodzi do licznych wypadków z udziałem rowerzystów.
Obecnie wystarczy na chwilę wejść na stronę internetową komendy policji w dowolnym województwie, aby znaleźć informacje o wypadkach z udziałem rowerzystów. Niektóre, z tragicznym finałem. Oczywiście, nie wszystkie zdarzenia dzieją się z winy kolarzy-amatorów, ale mimo wszystko warto zachowywać szczególną ostrożność. Banalnym bowiem jest stwierdzenie, że w zderzeniu samochodu z rowerem, to użytkownik tego drugiego, narażony jest na większe niebezpieczeństwo.
Pod koniec kwietnia na drodze w pobliżu Sędziejowic (Łódzkie) 74-letni mężczyzna zginął potrącony przez osobowe auto. W Lubinie pięcioletni chłopczyk wjechał pod koła jadącego samochodu. We Wrocławiu ranna została kobieta jadąca ścieżką rowerową. Niestety, można by jeszcze długo wymieniać.
Pamiętajmy o odpowiednim przygotowaniu jednośladów do jazdy choćby poprzez wyposażenie ich w elementy odblaskowe. To znacznie poprawia nasze bezpieczeństwo. Z kolei kierującym samochodami przypominamy, aby w okresie wiosenno-letnim zwracali szczególną uwagę na motocyklistów oraz rowerzystów, którzy pojawią się w większej liczbie na drogach
To ważne, bo ubiegłoroczne dane o bezpieczeństwie w ruchu drogowym wskazują, że najniebezpieczniejszy okres dla rowerzystów dopiero przed nimi. Najwięcej wypadków ma bowiem miejsce podczas wakacyjnych miesięcy. O ile w całym 2020 roku doszło do 3768 wypadków z ich udziałem, to tylko w lipcu, sierpniu, a także we wrześniu - odnotowano niemal połowę (43%).
W całym kraju w zeszłym roku zginęło 249 rowerzystów, a rannych zostało ponad 3400 osób.
„Zdecydowanie więcej wypadków z udziałem rowerzystów miało miejsce na terenie zabudowanym (3232 wypadki w stosunku do 536 na obszarze niezabudowanym), jednak w co piątym wypadku na obszarze niezabudowanym ginął człowiek, podczas gdy na obszarze zabudowanym śmierć poniosła jedna osoba na 22 wypadki” – podkreślił serwis trójmiasto.pl, który cytował policyjne dane.
Rowerzyści bywają także sprawcami niebezpiecznych incydentów. W setkach liczone są kolizje, gdy doszło do zderzenia z pieszym. Niestety, nie brakuje niedopuszczalnych sytuacji, gdy rowerzyści są pod wpływem alkoholu i nie zachowują należytej ostrożności.
Gdy na terenie Lubuskiego doszło do groźnych wypadków, których skutkiem były poważne obrażenia rowerzystów, tamtejsi policjanci przygotowali pakiet informacji o aktualnie obowiązujących przepisać. Zacytujemy, bo może to pomóc uniknąć kolejnej tragedii.
Wyjeżdżając rowerem, upewnijmy się, że pojazd jest sprawny, a my sami jesteśmy widoczni. Jest to ważne dla bezpieczeństwa kierującego. Warto korzystać również z kasku, który uchroni przed najpoważniejszymi obrażeniami głowy
A co w Ustawie Prawo o Ruchu Drogowym napisano o obowiązkach użytkowników jednośladów:
- Kierujący rowerem jest obowiązany korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić.
- Kierujący rowerem, korzystając z drogi dla rowerów i pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.
- Dziecko w wieku do 7 lat może być przewożone na rowerze, pod warunkiem że jest ono umieszczone na dodatkowym siodełku zapewniającym bezpieczną jazdę.
- Kierującemu rowerem lub motorowerem zabrania się:
- jazdy po jezdni obok innego uczestnika ruchu, z zastrzeżeniem ust. 3a;
- jazdy bez trzymania co najmniej jednej ręki na kierownicy oraz nóg na pedałach lub podnóżkach;
- czepiania się pojazdów.
Ust. 3a.
Dopuszcza się wyjątkowo jazdę po jezdni kierującego rowerem obok innego roweru lub motoroweru, jeżeli nie utrudnia to poruszania się innym uczestnikom ruchu albo w inny sposób nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego.
- Korzystanie z chodnika lub drogi dla pieszych przez kierującego rowerem jest dozwolone wyjątkowo, gdy:
- opiekuje się on osobą w wieku do lat 10 kierującą rowerem;
- szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h, wynosi co najmniej 2 m i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów;
- warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła), z zastrzeżeniem ust. 6.
Ust. 6.
Kierujący rowerem, korzystając z chodnika lub drogi dla pieszych, jest obowiązany jechać powoli, zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.
- Kierujący rowerem może jechać lewą stroną jezdni na zasadach określonych dla ruchu pieszych w przepisach art. 11 zasady korzystania przez pieszego z chodnika, pobocza, drogi dla pieszych i jezdni ust. 1-3, jeżeli opiekuje się on osobą kierującą rowerem w wieku do lat 10.
Przy zachowaniu ostrożności i przestrzegając przepisów, przejażdżka rowerem będzie nie tylko przyjemnością, ale również służyła zdrowiu.