Wielkie koncerny oraz mniejsze firmy na ogół nie wyrzucają pieniędzy w błoto. Jeśli więc inwestują grube miliony w reklamowanie swoich produktów to na ogół wiedzą, że po pewnym czasie przyniesie im to spore zyski. Powszechność reklam powinna nas przekonać o tym, że mechanizm ten jest sprawdzony i dopracowany. Nawet jeśli jesteśmy przekonani, że na nas nie działa, to jednak znacząco wpływa na nasze decyzje zakupowe.
Obecnie reklama jest nieodłącznym elementem współczesnej gospodarki i życia codziennego. Czy nam się to podoba, czy nie, najprawdopodobniej w najbliższym czasie firmy nie zrezygnują nagle z tego potężnego narzędzia, które napędza popyt i sprzedaż. Temat ten jest dobrze znany a metody manipulacji decyzjami potencjalnego klienta choć stałe, to jednak wraz z rozwojem nośników informacji (np. media społecznościowe) ulegają stałym modyfikacjom. Przyjrzyjmy się więc niektórym z nich nieco bliżej, by nasze rynkowe wybory były bardziej świadome i byśmy nie podlegali ciągłym manipulacjom. W tym artykule skupie się szczególnie na tych metodach reklamowania, które związane są z najnowszymi technologiami a przez to są skierowane szczególnie do najmłodszych klientów.
Pierwszą metodą reklamy skierowanej do tego segmentu klientów jest kreowanie świadomości marki. Wiele firm nowoczesnej technologi musi wpierw zanim sprzeda swój produkt wprowadzić do świadomości swoich klientów fakt, że one istnieją i oferują daną usługę. Wiele marek w ten sposób się wylansowało, szczególnie jeśli chodzi o aplikacje na telefon czy tablet, ale także jeśli chodzi o modę na daną usługę czy urządzenie.
Kolejną metodą manipulacji, związaną nieco z pierwszą, jest to co można by określić jako wykorzystywanie społecznych dowodów słuszności. Metoda ta polega na właściwości postępowania ludzi jako ogółu, szczególnie na tym, że ludzie są skłonni podążać za zachowaniami innych, zwłaszcza gdy są niepewni swoich decyzji czy postępowania. Tak więc reklamy w internecie pokazujące, że dany produkt jest popularny lub używany przez celebrytów, mogą skłonić konsumentów do jego zakupu. Przykładem mogą być reklamy kosmetyków, które często wykorzystują wizerunki znanych osób lub influencerów, co może zwiększyć zaufanie konsumentów do produktów.
Trzecią szczególnie skuteczną metodą manipulacji związaną z najnowszymi technologiami jest kreowanie potrzeby lub deficytu. Reklamy wykorzystujące tę metodę tworzą poczucie potrzeby lub braku, którego konsument wcześniej nie odczuwał. Sugerując, że bez danego produktu konsument coś traci lub nie może w pełni korzystać z życia. Jako przykład takiej manipulacji można podać reklamy nowoczesnych gadżetów technologicznych często podkreślające funkcje, które mają ułatwić codzienne życie, tworząc wrażenie, że bez nich trudno się obyć.
Kolejną metodą manipulacji skierowaną szczególnie do młodych ludzi a przez to częściej występującą w mediach społecznościowych jest zastosowanie atrakcyjnych wizualizacji i dźwięków. Reklamy takie wykorzystują atrakcyjne wizualizacje, kolory, dźwięki i muzykę, aby przyciągnąć uwagę i wywołać pozytywne skojarzenia z danym produktem. Przykładem mogą być reklamy napojów, przekąsek albo kosmetyków, które często używają eleganckich i zmysłowych wizualizacji oraz muzyki, aby stworzyć wizerunek luksusu i wyjątkowości.
Bardzo ważną metodą zwiększenia skuteczności tego rodzaju reklam, szczególnie w dobie internetu jest to, co można by określić „personalizacją przekazu”. Jest to możliwe dzięki nowoczesnym technologiom, pozwalającym na tworzenie spersonalizowanych reklam, które są dostosowane do indywidualnych preferencji i zachowań konsumentów. Dzięki temu reklamy są bardziej skuteczne i trafiają bezpośrednio do zainteresowanych odbiorców. W tym wypadku reklamy internetowe często bazują na danych o wcześniejszych wyszukiwaniach i zakupach konsumentów, wyświetlając produkty, które mogą ich zainteresować.
Warto zaznaczyć, że metod manipulacji potencjalnym klientem przez reklamy jest dużo, dużo więcej. W tym tekście skupiłem się jedynie na tych, które najczęściej wykorzystują najnowsze technologie w internecie oraz w mediach społecznościowych. Wypada wspomnieć, że w tych kampaniach metody manipulacji są również zaczerpnięte z innych sektorów reklam. I tak na przykład w stosunku do ludzi młodych wykorzystuje się także klasyczną i dobrze znaną metodę „sex sells” (seks sprzedaje), czy metodę sprzedaży na przykład telefonów komórkowych przez tzw. storytelling, czyli opowiadanie historii, które wywołują emocje, budują zaufanie i zwiększają zapamiętywalność danej marki.
Bardzo ważne jest byśmy uświadamiali sobie te metody manipulacje choćby po to, byśmy im nie ulegali oraz podejmowali bardziej racjonalne decyzje. Choć reklama najprawdopodobniej pozostanie nadal potężną gałęzią wielkiego biznesu, to jednak poprzez swoje świadome decyzje możemy mieć wpływ nie tylko na politykę reklamową, ale również na to co oferują wielkie światowe koncerny.