Ubezpieczenie hulajnogi i roweru? Sprawdź, dlaczego robią to Polacy

Już nie tylko w Europie, ale też Polsce mamy boom na rowery i hulajnogi. Badania wskazują, że ponad 70% Polaków posiada rower, a w 2022 r. aż co czwarty planuje kupić nowy sprzęt. 57% Polaków myśli również o ubezpieczeniu roweru licząc na zwrot pieniędzy w razie kradzieży. 46% docenia możliwość pokrycia kosztów naprawy po wypadku. Polacy doceniają też możliwość ochrony samych użytkowników sprzętu. Aż 49% uznaje NNW za wartościowe, a dla 37% ważna jest pomoc medyczna po wypadku.

Polacy pokochali jednoślady. Z roku na rok coraz większa liczba użytkowników rowerów czy hulajnóg, jest zauważalna na polskich ulicach. Pandemia COVID-19 spotęgowała zainteresowanie urządzeniami transportu osobistego, zwłaszcza w charakterze alternatywy dla transportu miejskiego. Rowery i hulajnogi doskonale sprawdzają się w pokonywaniu krótkich miejskich tras także ze względu na większe możliwości ominięcia korków.

Na korzyść rowerów i hulajnóg przemawiają także aspekty ekonomiczne. Dziś pokonanie 100 km samochodem, którego średnie spalanie wynosi 7 l benzyny, o średniej cenie 7 zł kosztuje 49 zł. Dla porównania z wyliczeń zwinnemiasto.pl wynika, że koszt przebycia 100 km własną hulajnogą elektryczną wynosi ok. 70 gr! Natomiast cena takiej trasy przebytej rowerem to dokładnie 0 zł! 

- Korzyści płynących z wykorzystania jednośladów jest naprawdę wiele, o czym z roku na rok Polacy przekonują się coraz mocniej. Rozszerza się pojmowanie funkcji rowerów czy hulajnóg - z czysto rekreacyjnej - na pełnowartościowy środek transportu – komentuje Piotr Ruszowski, prezes zarządu Mondial Assistance. 

Ubezpieczenie i assistance na rower i hulajnogę?

Jak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez agencję Difference na zlecenie producenta rowerów – KROSS, ok. 70% Polaków deklaruje posiadanie roweru, a aż 25% ankietowanych osób planuje zakup takiego pojazdu jeszcze w tym roku. Średnia kwota, którą zainteresowani zamierzają przeznaczyć na sprzęt wynosi 1 600 zł i więcej. 

- Wraz z rosnącą popularnością jednośladów, coraz więcej użytkowników interesuje się ubezpieczeniem swojego sprzętu. I słusznie. Takie ubezpieczenie i pakiet assistace obejmują naprawę lub zwrot kosztów pojazdu w razie wypadku lub kradzieży. Z przeprowadzonych przez nas badań wynika, że prawie połowa użytkowników chciałaby skorzystać z takiej opcji ubezpieczenia

podkreśla Piotr Ruszowski, prezes zarządu Mondial Assistance. 

Jak pokazują statystyki Komendy Głównej Policji, w 2021 r. co miesiąc przeciętnie 1125 właścicieli traciło swój rower w wyniku kradzieży. Nic więc dziwnego, że zwrot pieniędzy po kradzieży roweru czy hulajnogi to najbardziej atrakcyjny element ubezpieczenia. Tak wskazało 57% ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Mondial Assistance. 

- Decydując się na takie ubezpieczenie, trzeba mieć świadomość, że zadziała ono tylko w sytuacji, gdy rower czy hulajnoga były przechowywane w miejscu niedostępnym dla osób postronnych, odpowiednio zabezpieczone w zamkniętym pomieszczeniu o trwałej, trudnej do sforsowania budowie. W kwestii kradzieży w terenie konieczne jest odpowiednie zabezpieczenie sprzętu - poprzez przypięcie go odpowiedniego miejsca atestowanym zapięciem. Nie można liczyć na wypłatę odszkodowania, jeśli pozostawimy rower lub hulajnogę bez opieki w miejscu niezabezpieczonym — wyjaśnia Rafał Mrozowski, z Allianz Partners.

Z tego badania wynika również, że 27% osób zainteresowanych zakupem takiego ubezpieczenia chciałoby móc skorzystać z opcji zakupu polisy bezpośrednio w sklepie, w którym nabywają hulajnogę lub rower. Z kolei 45% badanych wskazało, że najchętniej wykupiłoby takie ubezpieczenie u agenta ubezpieczeniowego.

Czy ubezpieczenie jednośladu ma sens?

Ubezpieczenie może gwarantować również pokrycie kosztów naprawy zniszczonego w wypadku sprzętu. Ta opcja jest ważna dla 46% badanych przez Mondial Assistance. Koszty naprawy jednego z elementów e-hulajnogi wahają się w granicach od 70-300 zł. W przypadku rowerów naprawa jednej z części może być nawet dwukrotnie wyższa. Przydatne są też opcje pomocy w transporcie uszkodzonego roweru. Jeśli nie można nim wrócić do domu asystor może zorganizować jego transport z miejsca wypadku do punktu napraw lub miejsca zamieszkania. Oczywiście przewożony jest zarówno uszkodzony rower, jak i jego właściciel.
Badania Mondial Assistance pokazują, że Polacy doceniają też możliwość ochrony samych użytkowników sprzętu. Aż 49% ankietowanych uznaje, że NNW jest wartościowym elementem ubezpieczenia. Pomoc medyczna po wypadku jest ważna dla 37% osób biorących udział w badaniu. Dla 48% badanych ważne jest też posiadanie ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej. Ze statystyk Komendy Głównej Policji wynika, że w 2021 r. doszło do ponad 3 500 wypadków drogowych z udziałem rowerzystów. 

- Warto pamiętać, że NNW i OC jest potrzebne nie tylko jeśli jesteśmy właścicielami roweru czy hulajnogi. O takim ubezpieczeniu powinni pomyśleć też użytkownicy sprzętu udostępnianego w ramach różnego rodzaju platform sharingowych. Mogą oni sami ucierpieć w wypadku i wtedy przyda się NNW z opcją pomocy medycznej. Jeśli spowodują wypadek z polisy OC mogą być pokryte roszczenia osoby poszkodowanej

mówi Rafał Mrozowski.

Na przykład z raportu stowarzyszenia Mobilne Miasto wynika, że obecnie liczba e-hulajnóg dostępnych w platformach sharingowych to około 46 tys. sztuk. Eksperci szacują, że jeszcze w 2022 r. można spodziewać się, że rynek ten zwiększy się do poziomu 60 tys. hulajnóg sharingowych. Natomiast prywatnych e-hulajnóg może być nawet trzy razy więcej.

Źródło

Skomentuj artykuł: