Ponieważ coraz więcej kuponów na tańsze produkty przenosi się do Internetu, starsi klienci o niskich dochodach często zostają pominięci albo mają dostęp do bardzo okrojonej oferty.
Susie Ingram przez całe życie korzystała z kuponów na tańszą żywność. „Dzięki temu zaoszczędziłem dużo pieniędzy” – twierdzi 62-letnia mieszkanka DeBary na Florydzie. Odcina kupony i realizuje je w lokalnym supermarkecie Winn-Dixie, aby zaoszczędzić na płatkach zbożowych, papierze toaletowym, kawie i przekąskach dla swojego wnuka, którego pomaga wychowywać.
Jednak w ciągu ostatnich dwóch lat Ingram zauważyła, mniej tego rodzaju transakcji. To dlatego, że niektóre oferty kuponów Winn-Dixie zostały przeniesione wyłącznie online. Na początku Ingram zauważyła, że było to tylko kilka przedmiotów, ale teraz rozrosło się do dziesiątek, w tym mięsa i pozostałych produktów. Ingram kilka razy próbował pobrać aplikację sklepu, aby wykorzystać te kupony. Ale nie zna się na technologii i zrezygnowała.
Kobieta wydaje około 125 dolarów tygodniowo na artykuły spożywcze i twierdzi, że zaoszczędziłaby do 30 dolarów tygodniowo, gdyby była w stanie zrealizować cyfrowe kupony. Zaoszczędzone pieniądze, mogłaby przeznaczyć na opłacenie ubrań dla wnuka, benzyny i karmy dla kotów. Najwyższa inflacja od dziesięcioleci odgryza jej wypłatę i obecnie liczy się każdy dolar. „Jeśli nie masz 20 lat i masz do tego drogi telefon komórkowy, to szkoda” – powiedziała mieszkanka Florydy.
Matka Ingram, która ma 82 lata i żyje ze świadczeń z ubezpieczenia społecznego, ma problemy z korzystaniem z telefonu komórkowego i nie może skorzystać z cyfrowych kuponów. Rodzina Ingram należy do dużej grupy kupujących którzy mają cyfrowe problemy a przez to nie mają dostępu do kuponów online. Ponieważ niektórzy producenci i sklepy ograniczają drukowanie cotygodniowych kuponów i przenoszą więcej ofert online, tego rodzaju kupujący są pomijani.
Według Pew Research Center 39% osób w wieku 65 lat i starszych nie posiada smartfona, a 25% nie korzysta z internetu. Ponadto 24% dorosłych o dochodach gospodarstwa domowego poniżej 30 000 USD rocznie nie posiada smartfona, a 41% nie ma komputera. Oznacza to, że miliony starszych kupujących o niskich dochodach – ludzi, którzy często najbardziej polegają na kuponach są wykluczone z ofert dostępnych tylko dla kupujących online.
„To nowa przeszkoda dla kupujących w sklepach” – powiedział Edgar Dworsky, rzecznik konsumentów i założyciel Consumer World, który udokumentował ten trend. „Czy to nie najgorszy czas na płacenie wyższych cen? Nie mówimy o groszach”.
W czerwcu Dworsky sprawdził cotygodniowe reklamy 50 najlepszych supermarketów i stwierdził, że dwie trzecie z nich reklamuje oferty wyłącznie cyfrowe. Wiele z nich podwoiło lub potroiło liczbę oferowanych ofert wyłącznie cyfrowych w porównaniu z tym samym tygodniem rok temu.
Sklepy bronią się, że spersonalizowane kupony cyfrowe dostarczane klientom za pośrednictwem ich aplikacji stanowią bardziej chirurgiczną opcję dotarcia do klientów niż masowa dystrybucja za pośrednictwem gazety.
Firmy uzyskują również więcej danych o klientach, gdy pobierają aplikację i mogą lepiej śledzić, czy klienci reagują na kupony
„Kiedyś w gazecie mieliśmy tępe instrumenty, w których ceny musiały spadać na osiem stron artykułów i cokolwiek to było, i trzeba było je opublikować sześć tygodni wcześniej” – powiedziała Lauren Hobart, dyrektor generalny Dick’s Sporting Goods (DKS). „Ale odkąd firma zmieniła swoje kupony na cyfrowe, „teraz dosłownie podejmujemy codzienne decyzje” – dodała.